המיינד מתקשה להשתחרר

כשנה לפני תום המילניום הקודם יצא לאקרנים סרטם פורץ-הדרך של האחים לארי ואנדי ואקובסקי. הסרט גולל את סיפורו של איש מחשבים מתבודד המנהל חיים כפולים. בימים הוא לובש חליפה ועניבה וחי את חייו של תומס אנדרסון, מפתח תוכנה אפור בחברת טכנולוגיה מכובדת – אך כשיורד הלילה, הוא עוטה את כסותו האפלה של האלטר אגו שלו, "ניאו", ומבלה את זמנו בשוטטות וירטואלית במרחבי סייברספייס בחיפושים אובססיביים אותם אינו יכול להסביר אחר תשובה לשאלה שמציקה לו כל חייו.

"ניאו" מתייחס בתמהיל של רחמים וסלידה אל עדרי בני האדם הקמים בבוקר, הולכים לעבודה חוזרים למשפחותיהם בסוף היום ומקבלים את חייהם כמציאות שאין עליה עוררין. הוא עצמו אינו מסוגל לכך, שכן הוא יודע משהו שהם לא יודעים. משהו לא בסדר בעולם הזה. תחושה זו, "שביב עץ נעוץ במיינד", כפי היא תכונה ע"י המנטור העתידי שלו, מלווה אותו כל חייו אך למרות כל ניסיונותיו מעולם לא עלה בידו לשים את אצבעו על מקורה או פירושה. מעונה ומיוסר, הוא מקדיש את לילותיו בחיפוש אחר התשובה.

התשובה לא תאחר לבוא. בעוד ניאו מבלה את לילותיו בחיפוש אחר תשובות, התשובות מבלות את חייהן בחיפושים אחריו. דרך מרחביו האינסופיים והאינפיטיסמליים כאחד של סייברספייס נוצר קשר עקיף שמביא בסופו של דבר למפגש בין ניאו המעונה בשאלות לבין מורפיאוס, האדם המחזיק בתשובות. מורפיאוס אינו מבטיח דבר מלבד האמת ומציע לניאו בחירה – גלולה אדומה המייצגת את האמת, "ארץ הפלאות" כפי שהוא מכנה אותה, או גלולה כחולה, המסמלת את החזרה לחייו הקודמים כאילו לא אירע דבר. ניאו בוחר באמת. הוא בולע את הגלולה האדומה והמציאות כפי שהוא מכיר אותה מתחילה להתמוסס כנגד עיניו. ניאו מוצא עצמו נשלף מהמציאות המוכרת בברוטאליות מבעיתה ונזרק למציאות אחרת. "ברוך בואך לעולם האמיתי" מברך אותו מורפיאוס כשהוא חוזר לעצמו.

הרבה נכתב ונאמר על טרילוגיית סרטי המטריקס, על האפקטים החדשניים, על הבימוי המעולה ואף יותר על הפילוסופיה שמאחורי הרעיון המרכזי - שהמציאות הסובייקטיבית היא לא יותר מהזנתם של חמישה חושים בתכנים חשמליים שמספקים לנו את כל תפיסת המציאות שלנו ושיכולים להיות מבוססים על כל מקור אפשרי, כולל פלטפורמה ממוחשבת כלשהי שמדמה מציאות עבור כולנו או עבור אדם יחיד (אתה/את הקורא/ת). תסריטאי המטריקס לא המציאו את הקונספט הזה, כמובן. היו ניסיונות קודמים לעטוף את הרעיון הפילוסופי הזה בשכבת שוקולד בידורי קל לעיכול. זכור לי פרק בסדרת המופת "איזור הדמדומים" (שצולם כ-30 שנה לפני טרילוגיית המטריקס) בו מסופר על אישה היוצאת לפיקניק עם בני משפחתה ועוברת מה שנראה כהתקף אפילפטי, שלאחריו היא מתעוררת בחדר מעבדה ענק מלא בקפסולות בהן שוכבים אלפי אנשים אחרים מחוסרי הכרה. כשהיא יוצאת מהקפסולה שלה ומתחילה לפסוע באתר בפה פעור מתדהמה, נזעקים למקום טכנאים אנושיים בלבוש עתידני-מה המובילים אותה אחר כבוד בחזרה לקפסולה שלה, בה היא שוב מאבדת את הכרתה וחוזרת "למציאות" ממנה הגיעה, הפיקניק המשפחתי. זכור לי גם מאמרו של ד"ר ניק בוסטרום, פילוסוף מאוניברסיטת אוקספורד שהביא ברצינות גמורה טיעונים המחזקים את הסברה שכולנו חיים בסימולציית מחשב הדומה בתפיסתה לזו שבסרטי המטריקס. אפילו אני, בתור איש תוכנה, פיתחתי לעצמי תיאוריות כיצד ניתן להתגבר על פרדוקסים פיזיים כמו מרחב אינסופי, בעזרת תוכנה.

יש תופעה שתפסה את תשומת ליבי אולי דווקא בזכות סדרת סרטי המטריקס. יש משפט מהסרט אותו אומר מורפיאוס לניאו לאחר שהוא משחרר אותו מעולם הפנטזיה של המטריקס ומביאו לעולם האמיתי - "יש לנו כלל. לא נשחרר מיינד לאחר שהגיע לגיל מסוים. זה מסוכן – המיינד מתקשה להשתחרר". בכך מתנצל מורפיאוס על שחרורו המאוחר יחסית של ניאו מהמטריקס. הוא מבין היטב את הקשיים שעובר אדם כתוצאה מתפיסת מציאותו שקרסה בין רגע. ההכרה הפתאומית שכל חייך עד לרגע זה היו חלום קשה מנשוא לאנשים בוגרים ולכן גורס מורפיאוס, אין טעם לשחררם מהחלום מחשש שהמיינד יסרב להכיר במציאות החדשה ויאחז בעיקשות בזו הישנה.

שמונה שנים חלפו מאז שהחלפתי את ישראל בארה"ב כמקום מגורי הקבוע. שמונה שנים, מינוס מעידה קלה עליה כתבתי בעבר, שאני חי במציאות אחרת מזו שנולדתי אליה. החיים בישראל הכתיבו לי תפיסת מציאות מסוימת שמעולם לא חשבתי לערער עליה וממנה השתחררתי אט אט במהלך חיי החדשים בארה"ב. פעם חשבתי שדברים שנראו לי מובנים מאליהם השתנו ורק כשעזבתי את ישראל יכולתי לראותם כפי שהיו באמת. עכשיו אני חושב שהדברים שנראו לי מובנים מאליהם בישראל לא השתנו כלל – מה שהשתנתה היא רק התפיסה שלי אותם, וזאת הודות לפרספקטיבה החדשה שניתנה לי – פועל יוצא של חיים במדינה אחרת. כשאדם מהלך על האדמה אין לו יכולת לראות את כדור הארץ בשלמותו. לכן התפיסה שאנו חיים על כדור הייתה בתחילה נחלתם הבלעדית של אלו שהשכילו להסיק כך על סמך תצפיות עקיפות של גרמי שמיים. אילו היה יכול כל אדם להתרחק מכדור הארץ כמה מאות מיילים, לא היה כל ספק שהעולם עגול. ניסיוני הביא אותי למסקנה שבניגוד להגיון המקובל, יש מקרים בהם הדרך הטובה ביותר להכיר משהו, היא להיות רחוק ממנו – ולעיתים הקרבה הבלעדית למשהו מסמאת את עיני המתבונן לאמת.

מורפיאוס מדבר על המיינד שמסרב לתת למציאות הישנה למות גם לאחר שזו הוכחה כאשליה. אני רואה את זה מדי פעם בשיחות ובקשרים עם אנשים מישראל. אני נתקל פעם אחר פעם באנשים השבויים כל כך חזק בתפיסת המציאות הישראלית עד שהם נלחמים בעוינות ובכל הכוח כדי לשמר אותה ולדבוק בה, גם אם היא פוגעת ורעה אליהם. אנשים המסרבים בתקיפות אפילו לדמיין שאפשר אחרת ורואים במי שמטיף שאפשר אחרת כאויב יש להדוף ולהוקיע. ישראלים רבים מדי לוקים בקיבעון פטליסטי שאינו מאפשר להם לנער מעליהם את המציאות ואף לא לדמיין אפשרויות אחרות. אנשים אלו נעולים במעגל אכזר של מציאות קשה המלווה בידיעה אבסולוטית שאי אפשר אחרת ועל כן, לא עושים דבר כי הרי אין מה לעשות בנידון.

אני מודה שגם לי לא היה קל להתנער מקונספציות ישראליות שנכפו עלי רק משום שנולדתי בישראל. בארה"ב מדי פעם אדם שאתה לא מכיר יגיד לך שלום ברחוב. לא, הוא לא משוגע, והוא גם לא אנס או רוצח, הוא פשוט אדם שנתיב הליכתו מתקרב לזה שלך והתעלמות ממך תיחשב בעיניו כחוסר נימוס. ?Hi, how are you doing הוא יאמר לך לפני שימשיך בדרכו. הפניות האלו של זרים ברחוב האמריקאי הטרידו אותי מאד בפעמים הראשונות כשנתקלתי בהן. הישראלי שבי אמר לעצמו "מה הוא רוצה ממני? מי זה בכלל? אני מכיר אותו?". האמריקאי הקטן שצמח בי לימד אותי להירגע ברבות השנים ולהבין שכך זה פה ושמדובר באדיבות גרידא ולא בניסיון לרצח. בחודשים הראשונים לעבודתי פה הייתי נכנס מדי פעם למתח נפשי מספר ימים לפני המשכורת. ישלמו או לא ישלמו הייתי שואל את עצמי. אם יום התשלום הוא שבת, המשכורת תידחה? מה יהיה? ופעם אחר פעם התחזיות השחורות שלי התבדו. המשכורת נכנסה בדיוק ביום בו היא הייתה אמורה להיכנס, וכשיום התשלום נפל על יום שבת או ראשון במקרה, היא הוקדמה במספר ימים כדי שלא תגיע חס ושלום לאחר מועד המשכורת. שמונה שנים שאני עובד פה ואני לא זוכר משכורת שלא הגיעה בדיוק ביום בו היא היתה אמורה להגיע.

בחודשים הראשונים שלי בארה"ב כשהייתי אמור ללכת למשרדי ממשלה או סתם "לסידורים" הייתי לעיתית נכנס למתח נפשי שעוצב במהלך שנים רבות של התניה ארץ ישראלית. סך אלפי מקרים קטנים של "תלך-תבוא", "לך שלם בבנק הדואר ותחזור", "אי אפשר", "לא יודע", "לא מאשרים ואי אפשר להגיד למה" ודברים דומים. הייתי מיקרו-מתייסר בארץ מהידיעה שלא תהיה חניה בשום מקום, שתמיד אהיה בלחץ כי שעות הפתיחה רנדומאליות וקצרות, ושאפסיד יום עבודה כי אין אפשרות לטיפול בטלפון, צריך לבוא במיוחד ולהמתין עם עוד מאות אנשים מתוסכלים לתור ואף אחד לא יודע למה הפקיד לא מקבל או למה שישה פקידים מטפלים בניירת או מדברים בטלפון כשיש מאה אנשים בתור ורק אחד מהם מקבל קהל. אתם יודעים על מה אני מדבר, נכון? את כל המטען הנפשי הזה לקחתי איתי לארה"ב ולקח לי זמן להשתחרר ממנו. השתחררתי ממנו כי הניסיון לימד אותי שבארה"ב ללכת "לשנות כתובת בתעודת זהות" הוא עניין פעוט שאפשר לבצע באינטרנט ושאין מקום אליו אצטרך להגיע לשירות שאין לו חניה צמודה, ושלוקח הפסקת צהריים בין 11:30 ל 3:30 בימים ב', ג', ה'. ועובד רק עד 12:30 בימים א', ד', ו'.

בארץ, כניסה לתור שאינו מבוסס על שיטת פתקי מספר-תור הנאכפת ע"י יחידה ללוחמה בטרור היה אצלי טריגר להתקף אולקוס. ידעתי שיהיה מאבק. ידעתי שתהיה מחלוקת, ידעתי שאצטרך להגן את זכותי במרפקים אחרת "ייקחו לי". אני לא יכול לומר לכם עד כמה משחרת הייתה החוויה של לעמוד בארה"ב בתור למזון מהיר בשכונת מצוקה שחורה שנקלעתי אליה פעם ולראות חברי כנופיות צעירים עם מצנפות עומדים כמו חיילים בתור אחד אחרי השני ואיש לא יחשוב אפילו להתגנב לקופות, לעקוף, או להגיד "שהוא היה כאו קודם". תארו לכם איזו הקלה היינו חווים אילו רק היינו יכולים לעמוד בתור בישראל מבלי להפעיל את האזור הרדום ההוא במח שנשאר לנו מימי הנבוטים טרום עידן הקרח – אותו אינסטינקט שאומר לנו להיות מוכנים להגן על הטריטוריה שלנו בקרב לחיים או למוות.

בתור ישראלי היה לי ברור שמדינה נוגסת בשישים אחוז מהכנסתי. היה ברור לי שעל כל מוצר צריך להוסיף שבעה עשר אחוזים כמע"מ וזה כאב לכיס שלי בדיוק כמו חלקו הלא מע"מי של המחיר. היה לי מובן מאליו שקניית מכונית חדשה הוא אתגר פיננסי המצריך מאה אלף ש"ח במזומן "והשאר בתשלומים נוחים" והיה ברור לי שזה מובן מאליו שמכונית שנמכרת בארה"ב ב-13,000 דולר ומשווקת לבני נוער בלבד כמו הונדה סיוויק למשל, תשווק בישראל כמכונית "משפחתית" או מכונית "מנהלים" ותעלה 35,000 דולר בקונפיגורציה הנחותה ביותר שלה שלא משווקת במערב מטעמי בושה וכלימה. היה ברור לי שמחיר ליטר בנזין בישראל עולה פי שלוש ממחיר ליטר בנזין בארה"ב (במחירי שנת 1999, "רק" פי שניים במחירי 2007). היה ברור לי שמוצרי אלקטרוניקה עולים הרבה יותר מאשר ההפרש הנובע ממחירי היבוא. מעולם לא עצרתי לרגע לשאול מדוע כך הם פני הדברים.

היה ברור לי שטסט לרכב עושים כל שנה וזה עולה אלף שקלים וכולל הפסד יום עבודה. היה ברור לי שרישיון מחדשים כל חמש שנים שוב במחיר מאות שקלים והיה לי ברור שטלפון סלולארי עולה 3,000 ש"ח (בתשלומים) והחשבון משתנה כל חודש על פי הדיבור כאשר משלמים בנפרד על כל דקה, במקום תשלום קבוע על מספר ידוע של דקות בתכנית. היה ברור לי שצריך לשלם אגרה מעיקה על הזכות להחזיק "במקלט טלביזיה" על ממנת לממן את ערוץ "כאן נסתיימו שידורינו" הכושל. היה ברור לי שמי שאין לו רכב נשאר בבית בשבת כי אין תחבורה ציבורית או משלם מאות שקלים לנהג צמוד בטקסי ספיישל והיה לי ברור שהמדינה נסגרת ביום שישי בצהריים עד מוצאי שבת ואם לא הספקת לקנות משהו, תסתפק בממתקים בפיצוציה.

היה לי ברור שחבילות שנשלחות אלי בדואר עוצרות בסניף הרחוק ממקום מגורי למרות ציון כתובתי המדויקת עליהן והידיעה הברורה שהדוור יודע למצוא את דלת ביתי. היה ברור שזוהי האחריות שלי להגיע לסניף הדואר לקחת אותן. חיפוש חניה, אבדן זמן וכסף היה דבר שברור היה שצריך לבוא ממני ועל חשבוני. היה לי מובן מאליו שרוב הסיכויים שדירה להשכרה בישראל היא נכס מט לנפול של מוישה זוכמיר מבת ים שמשמשת גם כמחסן ושאאלץ להתחייב בחוזה לשמור על חיי הרהיטים הישנים של סבתא מתקופת הטורקים וגם לשלם על תיקונם אם חס ושלום יתפרקו לאחר שהגיעו לגיל 200. כמו כן, היה לי ברור שאת מיסי העירייה שהם למעשה מס רכוש, אני צריך לשלם מכיסי כשוכר, במקום בעל הבית, ולמרות העובדה שבעל הבית מרוויח שכ"ד פטור ממס מנכסו בשעה שאני חסר כל נכסים ונתון לגחמותיו.

היה ברור לי שכל פינת טבע בישראל שייכת לערס עם סנדלים, משקפי שמש וקופה ושאאלץ לשחד אותו בעשרות שקלים בתמורה לפיסת נייר שאומרת "לא אחראים על כלום" שמאשרת את כניסתי לאוצרות הטבע של המדינה שלוקחת שישים אחוז משכרי (רכושי הפרטי, במילים אחרות) והיה ברור לגמרי שיש אוכלוסיות בישראל שחלק מהחובות לא חל עליהן בגלל שהן דתיות. מניסיון ידעתי שבניית עסק קטן בישראל הוא סיוט בירוקרטי הכולל שלושה משרדי ממשלה ודרישות מגוחכות לתשלום מקדמות על חשבון רווחים מעסקאות שטרם ביצעת ואם אין ביכולתך לשלם – מחלקת הגביה תשמח לשלוח נציג "לחצרך". את הכל קיבלתי כמובן מאליו ולא התעמקתי מעולם כדי להבין את עצמת הפאסיביות החולנית בקנה מדה לאומי העומדת מאחורי הקבלה של דברים אלו כמובנים מאליהם.

ואז הגעתי לארה"ב וראיתי שאפשר אחרת. המתח נעלם לאחר מספר חודשים, האולקוס הפסיק להציק לי והפכתי לאדם רגוע יותר. הייתי משייט בכבישי צפון קליפורניה, עוצר בפינות חמד מבלי לשחד איש, מבלי לשמוע ולו צופר אחד, מבלי לצעוק על איש ומבלי שאיש יחתוך אותי ויפטיר איזו קללה בכיווני. הייתי הולך "לסידורים" בלי כל חשש ובלי מתח שנבנה עוד מליל אמש בציפייה לגישה תוקפנית של No Can Do הנפוצה כל כך בארץ בשירות לקוחות. הייתי מחייך כשהייתי נזכר איך נציג בזק ניתק את הטלפון בפרצופי יום אחד וזעק בחדר: "שאף אחד לא יענה לאשכנזי המנייק הזה יותר". הייתי רגוע והדבר היחיד שהטריד את מנוחתי הוא חיפוש הסיבה מדוע אי אפשר לעשות כך בארץ. הרי לא מדובר בכסף כמו בשינוי גישה. מדוע כישראלים אנו מתעקשים לעשות קשה אחד לשני כאשר אפשר פשוט, נו טוב, לא לעשות קשה אחד לשני. מדוע אנו נכנסים לקרב בכביש, בעמידה בתור. מדוע בתור נותני שירות אנו מתייחסים אל מי שאנו אמורים לשרת כאל אויב ומדוע ונתינת שירות מסור היא השפלה נפשית עבורנו? מדוע אנו מהנהנים בפטליזם עלוב נפש "כן, אמריקה היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות וישראל היא מדינת המוגבלויות הבלתי אפשרויות" מבלי לחשוב מדוע? מדוע אנו מקבלים את האקסיומה הזו כחוק טבע שאי אפשר לשנות? הרי נוגשי הבירוקרטיה הם ישראלים בדיוק כמונו – מי שנותן שירות מחורבן, שונא ומשתין-בפרצוף לאדם אחר הרי בעצמו צריך לקבל שירות מאחר מתישהו, לא? – למה אנחנו עושים את זה לעצמנו?

מעולם לא הצלחתי לקבל תשובה מדוע עם שחי כבר קרוב לשישים שנה במדינה משלו והגיע לכך כך הרבה הישגים יחסיים מעודד התנהגות של "אדם לאדם כלב". מדוע שולט בארץ סגנון חיים הדוגל במוטו "אם אני לא אתנפל ואקח עכשיו לא יישאר לי" שישים שנה לאחר השואה, החוסר והמוות. האם יכול להיות באמת שבחדרי חדרים, אנו יודעים שזמננו מוגבל ושאין עתיד? האם הצליחה מלחמת העולם השנייה לעורר מחלת נפש ברמת עם ומדינה בבני העם היהודי? האם כך זה היה תמיד בין יהודי ליהודי בארץ ישראל טרום המלחמה?

זה לא סוד שאני בקשרים עם הארץ. יש לי משפחה בארץ. קרובים, חברים ואני מתעניין בגורלה אולי אפילו יותר ממה שהתעניינתי כשגרתי בה. אני קורא עיתונים, מקשיב לחדשות ופעיל בפורומים ישראליים באתרים כמו תפוז וגם YNET. אחד הפורומים בהם הייתי פעיל במיוחד הוא "מחפשי עבודה" פורום המוקדש למפגש מובטלים ישראלים. הנושא קרוב לליבי המיוחד, שכן במשך קרוב לחצי שנה הייתי מובטל בארץ לאחר שניסיתי לשוב לישראל וחזרתי לארה"ב עם הזנב בין הרגליים לאחר שלא הצלחתי למצוא עבודה במקצועי. כפי שכתבתי בפוסט הראשון בבלוג, "עברנו את פרעה אבל נפלנו אצל סיגי", מצאתי עבודה בארה"ב לאחר שלושה שבועות בלבד מיום חזרתי. אבל לא שכחתי לרגע את המציאות הקשה ממנה שבתי.

יש נושא אחד שקרוב לליבי במיוחד. בישראל מתרחשת בשנים האחרונות שואה תעסוקתית, בלי שום מרכאות למילה שואה. כ-45% אחוזים מהישראלים בגילאי עבודה עובדים בעבודות בשכר מינימום ומטה (מספר שעות בשכר מינימום שאינן מסתכמות בשכר המינימום החודשי), אקדמאים טריים אינם מסוגלים למצוא עבודות במקצועם ומעסיקים טורפניים מעבירים מועמדים לעבודה בסוללות של מבחני מיון תוקפניים שאין להם אח ורע בעולם - מבחנים בהם נבדקים מועמדים לעבודה במיקרוסקופ חודרני ע"י פסיכולוגים, מתבקשים לצייר עצים, משוסים אחד בשני ככלבי פיטבול בסימולציות ודינאמיקות קבוצתיות משפילות, עוברים משחקי קוביות וכ-80% מכל מחזור מיון מקבל ציון נכשל, מה שמונע מהם לגשת שוב למבחנים למשך שנתיים וכתוצאה מתייג אותם כבלתי ראויים להעסקה במשך שנתיים בכל ארגון העובד עם מכון המיון המכשיל. הסיבה לכישלון, כמיטב המסורת הישראלית היא סוד כמוס שלא נחלק עם המועמד הכושל. כדי לדעת מדוע נכשלת עליך לקבוע סדרת מפגשי יעוץ ולהיפרד מסכום כסף מכובד, פרקטיקה הזורה מלח על פצעי המובטל הדחוי ופוגעת בכיסו המדולל בכל מקרה.

ניצול הוא פועל יוצא של ביקוש העבודה. אנשים מעל גיל 35, נשואים והורים לילדים קטנים נחשבים היום "זקנים מדי" או "לא דינאמיים מספיק" עבור מקומות עבודה רבים ואינם מסוגלים למצוא משרה הולמת. חקירות גיל ומספר ילדים הפכו לשאלה הראשונה אותה נשאל מועמד לעבודה. במקרים רבים נטרק הטלפון בפרצופן של אמהות לילדים צעירים או אנשים מקצועיים ובעלי ניסיון רלוונטי שעברו גיל מסויים. ניצול צעירים חסרי משפחה הפך לדבר מבוקש בקרב מעסיקים רבים ובגלל המצב הכלכלי הקשה, יש קופצים רבים מדי על כל משרה פנויה. מה שמאפשר למעסיקים להתייחס למובטל כאל משאב זול שיקבל בחוסר ברירה כל תנאי וגחמה של המעסיק. אקדמאים ובעלי מקצוע שהתפרנסו בכבוד במשך שנים, מוצאים עצמם מורדים עם המים בבית השימוש של שוק התעסוקה הישראלי והופכים לעובדי קבלן המגרדים את המינימום בעבודות שבהחלט לא מכבדות את בעליהן. אלו מהם שאינם רוצים או אינם מסוגלים לנקות או לעמוד 9 שעות ביום בכניסה לסופרמרקט ולחטט בתיקים, חיים מספר חודשים על דמי אבטלה ונרקבים לאיטם בבית כשאלו אוזלים.

מספיקות כמה דקות של דפדוף בדפי פורום מחפשי העבודה של YNET כדי להבין את עומקה של מסכת היסויים אותם נאלצים לעבור מובטלים בישראל של 2007. השפלה, ייאוש, זלזול, וגישת "אנו עושים לך טובה" מצד המעסיקים עושים שמות בנפשם על אנשים שכל רצונם הוא לעבוד לפרנסתם ונאלצים לעבור קשיים בלתי נתפסים בעוד חשבון הבנק שלהם הולך ומידלדל לקראת קריסה בלתי נמנעת. אפשר לקרוא שם על הזלזול המוחלט של מעסיקים במובטלים – אפשר לקרוא על אנשים שהתבקשו להגיע לראיונות במרחק שעות נסיעה באוטובוס מביתם רק כדי לעבור "וידוא פרטים" (קוראים לך חיים, נכון?) מול מזכירה בת 21 וחסרת כל סמכות לפני ששוחררו לבתיהם – ניתן לעבור על סיפוריהם של אנשים שנקראו לראיונות פעם אחר פעם כדי לדבר עם אדם אחר בכל שלב, במקום לערוך להם יום ראיונות מרוכז. אפשר לקרוא את תלאותיהם של אנשים שלא מסוגלים לעבור את מבחני האסרטיביות המשפילים של הדינאמיקה הקבוצתית, שתויגו כבלתי ראויים להעסקה לשנתיים לפחות ע"י מכוני המיון כגון או שנשלחו לבתיהם לאחר שסירבו לענות על שאלות חודרניות של פסיכולוג במיונים לעבודה. אפשר לשמוע על אנשים שאמרו להם בראיון טלפוני "מצטערים, אנו מחפשים מישהו צעיר יותר למשרה" למרות שדבר זה נוגד את החוק בישראל. מצד שני אפשר לקרוא גם את סיפורי הזוועה של שירות התעסוקה הישראלי, גוף ששמו הוא אוקסימורון ועצם קיומו במתכונתו הנוכחית היא עלבון לאינטליגנציה.

בישראל הולך ונוצר מעמד חדש של תתי אדם העובדים עבור חברות כח אדם קבלניות. אנשים ללא זכויות, ללא קביעות אשר משלמים חצי ממשכורתם לסרסור עבודה טורפני שיפטר אותם לפני הזמן הקבוע בחוק למתן זכויות. בישראל גדל מעמד של עניים-עובדים חסרי זכויות, נטולי פנסיה העובדים במה שידוע כ Dead End Job – עבודה ממנה אי אפשר להתפתח, אי אפשר להתקדם ואי אפשר לשפר את תנאיה. אין להם פה. אין להם נציגות ואיש נלחם עבורם בכנסת ישראל. התוצאה, בעלי ההון השולטים בחברות כח האדם הטורפניות משגשגים.

קשה לי לראות את זה ולשתוק. לכאורה לא צריך להיות אכפת לי. אני כבר לא חי בישראל, לא נתון לחוקיה ולא משלם את מיסיה. אני עובד בחברה מצוינת, מרוויח משכורת של 140,000 דולר לשנה עליהם אני משלם כ-35 אחוזים מס מלבד. כשבאתי לראיון העבודה, לא נדרשתי לדבר עם פסיכיאטר, לא נדרשתי לשחק בקובייה או לצייר עצים. לא נדרשתי להתקוטט עם עוד עשרה מועמדים בדינאמיקה קבוצתית משפילה ושום "פאקאצה" בת 20 שחושבת שהיא עדיין מאבחנת בבקו"ם ואני מלש"ב בן 16 לא שאלה אותי מהם התחביבים שלי ומהן חמשת התכונות הרעות שלי. כל מה שעניין את המעסיק שלי הוא מה שאני קורא לו "נקודות הבדיקה להעסקה": ראיון היכרות – השכלה – ניסיון – מבחן מקצועי רלוונטי – המלצות. על סמך דברים אלו בלבד התקבלתי לעבודה בארה"ב, על בסיס דברים אלו קיבלתי אנשים לעבודה ומעולם לא חשבתי לשאול מועמד לגילו או בני כמה ילדיו שלא לדבר על לשלוח מישהו לאבחון פסיכולוגי, למכון גרפולוגי, לדינמיקה קבוצתית או למבחני קוביות משפילים. אם הייתי שואל מועמד לעבודה בארה"ב לגילו הייתי חושף עצמי לתביעה משפטית והחוק היה נוגס בי בכל הכוח ועם כל השיניים. נשגבת מבינתי הסיבה מדוע פרובינציית ישראל שמחקה או מתיימרת לחקות את אחותה הגדולה ארה"ב כמעט בכל דבר מחקה אותה רק ברע ולא בטוב. האם ישראלים זה סוג אחר של חומר אנושי? האם אנו באמת זקוקים למיון אלים וקפדני יותר ממה שזקוק לו אמריקאי לפני שמקבלים מאיתנו לעבודה? האם ישראלי הוא סחורה פגומה כברירת מחדל? האם באמת צריך מיון פסיכולוגי לפני שעובדים בקבלת קהל? האם באמת צריך דינאמיקה קבוצתית במשרות של פיתוח תוכנה?

אז לכאורה לא צריך להיות אכפת לי יותר. אבל כן אכפת לי ופה נכנס לסיפור אותו משל על המיינד שמסרב להשתחרר. לא המיינד שלי. שלי כבר משוחרר - המיינד של אלו שלא שפר עליהם גורלם והם כלואים במדינת ישראל, בלי יכולת לקום וללכת, בלי דרכון זר, ובלי יכולת לדמיין אפילו שאפשר אחרת. אותם אנשים שתוקפים אותי על רצוני לשנות את ישראל. כשאני מציין את חולשותיה של ישראל בתחומים מסוימים לעומת מדינות אחרות, אני נקרא "בוגד/יורד" – כשאני מספר לאנשים שאפשר אחרת ולמובטלים מתייחסים בכבוד במדינות אחרות אני נתקל באנשים שבאמת ובתמים לא מאמינים לי. יש למשל אנשים בישראל שלא מאמינים שאין דבר כזה “דינאמיקה קבוצתית" בארה"ב. אנשים שלא מאמינים שלא צריך לצייר עצים כדי לקבל תו תקן "שפוי" וכך להתקבל לעבודה במדינות אחרות.

יש אנשים שלא מאמינים שמיונים לא כוללים שיחות חודרניות עם פסיכולוג, ויש אנשים שלא מאמינים לי שיש חברות שיטיסו מועמדים על חשבונן לראיונות (כפי שעשו לי מספר פעמים). מובטלים בישראל לפעמים כל כך שבויים במציאות שלהם עד שהם לא מסוגלים להאמין שאפשר אגרת ותוקפים את השליח. הם מעדיפים להיכנס לעימות מאשר לתת למיינד שלהם להשתחרר מהמציאות שלהם. הם לא רוצים להאמין. נח להם מסיבה שלא ברורה לי להאמין שאי אפשר אחרת. הם שבויים בקונספציה המזויפת שהכתיבו להם בעלי הון ומעסיקים. "ככה זה בישראל" הייתי שומע שוב ושוב. אף אחד לא יודע למה זה "ככה בישראל". הם רק יודעים שזה "ככה". איש מהם לא חושב על לשנות.

כפי שעשיתי בעבר חילקתי את הישראלים המובטלים שפגשתי בפורום למספר קטגוריות על פי תגובותיהם:

המזדהה/מקנא: מיעוט קטן. אלו שבחרו להאמין לי ולרגע יכלו לדמיין איך אפשר להתקבל לעבודה בישראל על סמך ראיון אישי להיכרות, השכלה, ממליצים, ידע, ומבחן מקצועי רלוונטי. אנשים שברגע של צלילות מחשבה חשבו לעצמם: "רגע, אני לא משוגע. למה אני צריך לקבל חותמת של פסיכולוג כדי לקבל עבודה בישראל? למה כדי להביא לחם הביתה אני צריך ללכת לקורס יקר כדי ללמוד איך לצייר עץ כדי בצורה שתראה יציבות נפשית?". מדובר באנשים שרוצים לראות שינוי אבל לא יודעים בדיוק כיצד להביא אותו. הם יודעים שמשהו לא בסדר וזה הצעד החשוב ביותר בדרך לתיקון. הם כל כך הרבה יותר טובים ופתוחים משאר הטיפוסים. לא מגיע להם להיות מובטלים.

המפקפק/לועג: הוא לא מאמין שאפשר אחרת והוא יקיז את דמו בהבאת "הוכחות" שיש גם מכוני מיון לעובדים בחו"ל שעושים בדיוק מה שעושים אלו בישראל. במקרים מסויימים מדובר בנציגים של לובי מכוני המיון שמתחזים למובטלים בפורום. הוא ישתמש בעובדות מפוברקות או מסולפות כהצדקה לאלו השולחים מפתחי תוכנה בישראל לשיחה עם פסיכולוג ונציגי שירות לקוחות לדינאמיקה קבוצתית משפילה. הוא יתעקש שציור עצים חשוב מאד לבחינת אישיותו של המועמד ושמי שלא עבר פסיכולוג בהצלחה כנראה לא ראוי להעסקה ובכלל, השיטה הזו של מיונים נהוגה בצבא הגנה לישראל וכולנו יודעים עד כמה בלתי מנוצח הוא. הוא לא יאמין לי כשאני אומר שהתייחסו אלי בכבוד כמועמד לעבודה בארה"ב. "זה הכל סיפורים מצוצים מהאצבע" הוא יאמר. הוא מגחך כשאני מספר שהטיסו אותי פעם מקליפורניה לשיקגו במחלקה ראשונה לראיון עבודה ושיכנו אותי במלון יוקרתי. "מאיפה לקחת את התמונות של המלון שהבאת? מהאתר של המלון? חחח" הוא יצחק. "למה שמישהו ישקיע 800 דולרים בהבאת מועמד לעבודה לראיון? מה יוצא להם מזה?"

העוין: הסוג הגרוע של המובטלים בפורום. אלו שהייאוש או הקנאה אוחזים בהם בצורה כזו עד שכל ביקורת על השיטה הנהוגה בישראל היא בגדר התקפה על העם היהודי וזכותו להתקיים. "יוספוס רק מדבר. קל לדבר מאמריקה", "אתה מתוסכל ובעצם כישלון ולכן מתרברב פה בפורום", "לך, לא צריך נפולת של נמושות בארץ", "טוב שעזבת, נסתדר בלעדיך" ועוד פניני לשון ועוינות. "העוין" בדרך כלל גם חולק מאפיינם דומים עם "המפקפק/לועג".

לפני שהתייאשתי והפסקתי את פעילותי בפורום מחפשי העבודה ניסיתי להתבטא בקביעות כנגד מכוני המיון בישראל, חברות כח האדם הקבלניות והגישה הכללית העוינת והמבזה למובטלים בישראל. כתבתי בקביעות בפורום, סיפרתי על תהליכי קבלה לעבודה בארה"ב וכמה שונה השיטה פה מזו שנהוגה בארץ, סיפרתי על יחס שונה למועמדים לעבודה, סיפרתי על ניסיוני האישי החיובי בכל הקשור לחיפוש עבודה בארה"ב ועל ההבדלים בין שתי המדינות. ניסיתי לעודד אנשים לפעול – להפסיק לשתף פעולה עם מכוני המיון – להפסיק ללכת מיוזמתם לפסיכולוגים החודרניים, למבדקים המשפילים, לדינאמיקות הקבוצתיות הנוראות בהן מתחרים אנשים זה בזה מי יותר אסרטיבי ומי יזכה ברישום חיובי של איזו ילדה בת 20 שעברה קורס אבחון ושרתה בבקו"ם. ניסיתי להסביר לאנשים שאפשר אחרת, זה קיים במקומות אחרים בעולם. מקומות שחוקי הפיזיקה בהם זהים לישראל, ה-DNA האנושי זהה לזה שבישראל - שאפשר אחרת. כל מה שצריך הוא אמונה ונחישות. כמו מה שאמר מורפיאוס לניאו בתחילת אימוני הקרב שלו: "אל תחשוב שאתה יכול, דע שאתה יכול". עשיתי ימים כלילות ועיצבתי כרזות כנגד מכוני המיון, בעד יחס אנושי למובטלים – ניסיתי לעורר משהו באנשים שמקובעים במציאות עליה הם לא מעיזים לערער.

ומה אתם חושבים שקיבלתי בחזרה על המאמץ? מנה גדושה של בוז, שנאה, שטנה והתקפות אישיות. אז הפסקתי. כנראה שאוהבים לסבול בישראל, אין לי הסבר אחר לדבקותם העיקשת בכל מחיר של ישראלים מסוימים במציאות שעוינת אותם. אולי זהו בעצם תירוץ לא לעשות כלום ולחכות למשיח, אולי ממנו תבוא הישועה. אני מאד מקווה שזו תבוא דווקא מהאזרחים - כל צורה אחרת תגרור זמני המתנה בלתי סבירים.

תגובות

  1. האם המיונים האגרסיבים בישראל לא נובעים משוק עבודה קטן ביחס למספר מבקשי העבודה ולפי כך נוצר הצורך
    יחד עם זאת אין כל צידוק ומחילה להשפלות,להתנשאות ולחקירה מעמיקה
    שלא לדבר על שאלת הגיל והמצב המשפחתי
    כמוך גם אני חי כבר מספר שנים באירופה ברוגע ובשלווה ביחס לישראל
    בהבנה שדברים שרואים מפה לא רואים משם ולא רוצים לראות ולהבין שיש אפשרות אחרת נטולת פאטליות

    השבמחק
  2. אכן לפעמים גם אני מרגיש בסרט בדרך לעבודה.

    סרט פעולה ומתח.

    תרבות ההתנהגות זהה לתרבות הנהיגה זהה לתרבות העמידה בתור והדיבור. מן האסרטיביות הישראלית נותרה רק גסות הרוח.

    אין לי מושג מאיפה להתחיל בכלל לתקן.

    המודאג

    אגב, חייכתי כשקראתי על תרבות אמירת השלום. קרה לי לא מעט שבטיולים הייתי יורד במעלית המלון ואיזה אורח היה אומר לי שלום. ישר הייתי חושב שהוא מתכוון לחטוף אותי או משהו כי אנחנו לא מכירים ולא אכלנו מאותו מסטינג וכו וכו וכו.

    השבמחק
  3. יוספוס היקר
    אני בהחלט מזדהה עם הדברים שאתה כותב. מאוד מצער שהחלטת לפרוש מכתיבה בפורום מחפשי העבודה.
    האופציה לעזוב את הארץ ולעבוד במדינה אחרת אינה פתוחה בפני כל אחד. מה יעשה מי שברשותו רק דרכון ישראלי, אינו צעיר, בעל משפחה וכו'?
    המצב בשוק העבודה אכן מזעזע וגם אני קורבן שלו וחשה על בשרי את התופעות שאתה מתאר.
    מצד שני, איני מסכימה איתך לגבי האיפיונים שעשית למחפשי העבודה בפורום.
    סיווגת את כולם כשליליים ברמה זו או אחרת.
    אפילו את דמות המזדהה סיווגת גם כמקנא.
    יש גם מי שמזדהה ואינו מקנא.
    אני מאמינה לכל תאוריך האופטימיים את חוויותיך בארה"ב. אבל גם בארצות הברית יש דברים שליליים שאותם אתה נמנע מלציין. ביקרתי בה פעמים רבות ולא הכל ורוד שם.
    מייקל מור עשה עכשיו סרט חדש בשם סיקו על ביטוח הבריאות הקורס בארה"ב. על עשרות מיליוני אמריקאים שאינם מבוטחים כלל ועל עשרות מיליונים נוספים, שכן מבוטחים אך חברות הביטוח אינן משלמות את הוצאותיהם הרפואיות. כלומר, הם בטוחים שהם מכוסים, אך בשעת הצורך הם נאלצים לצאת למאבק על זכויותיהם ולעיתים מאבדים את בתיהם.
    לפני מספר ימים צפיתי בתוכנית של אופרה. הנושא היה שיעורי הנשירה העצומים של תלמידים מבתי הספר התיכוניים. הוצגו נתוני נשירה בעיירות של המעמד הבינוני הלבן.
    שליש מן התלמידים נשרו ונושרים מן הלימודים.
    הראו גם בתי ספר עירוניים במצב תחזוקתי מזעזע ביותר.
    אלה רק דוגמאות אחדות.
    איני מטילה ספק כלל בדברים שכתבת. אני רק מציינת שיש באמריקה גם צדדים פחות יפים.
    בכל מיקרה אין לי דרכון אמריקאי וגם לא גרין כארד.
    מה שמשאיר אותי להתמודד עם מה שיש כאן.
    לי עצמי היתה ה"זכות" לסרב
    למשרה שהיתה כרוכה בתהליך מיוני במכון מיון, בנוסף למבחנים נוספים. בעיקר משום שמדובר בעבודת משמרות בשכר הנמוך משכר המינימום.
    בנוסף דרשו התחייבות לשנה שבצידה קנס של 5000 ש"ח.
    איני רוצה לציין את שם החברה כדי שלא להיתבע על ידה, אבל מדובר בחברה ישראלית גדולה ומאוד מפורסמת.
    אני בעלת תואר שני ושנות נסיון רבות, אך אלה נחשבים היום כחסרון בישראל. הניצול החזירי והציני שובר שיאים.
    אין גבול לחוצפה של מעסיקים.
    סיבה ראשונה, כפי שציין אורנג' עודף עצום של מחפשי עבודה לעומת מספר מצומצם של משרות.
    סיבה שניה - אין אכיפה של חוקי עבודה וחוקים בכלל בישראל. לכן מעסיקים מרשים לעצמם לצפצף .

    השבמחק
  4. יוספוס
    שכחתי לציין שני דברים
    א. אני מאוד שמחה שאתה מפרסם פוסט חדש סוף סוף
    ב. אני מאוד מקווה שתשוב להשתתף באופן פעיל בפורום מחפשי עבודה ב
    YNET.

    השבמחק
  5. על מי אתה עובד כולם יודעים שאתה מובטל אחרת מה יש לך להתעסק בקקי ולהתעצבן על חברות בישראל ואתה לא מוצא עבודה לא פה ולא שם
    פתאום נהית עוד פעם פעיל בפורום של מחפשי עבודה אולי כי אתה מחפש עבודה בעצמך מה אתה מתפלא כשאתה לועג לאחרים שמתנפלים עליך

    השבמחק
  6. בוא לא נשכח שיש מישהו אחד שכן זוכה להגנה אגרסיבית צמודה מטעם שני מנהלי פורום מחפשי עבודה ב-ynet.

    לא מדובר חלילה בציבור המובטלים, אלא בסינדיקט חברות הכ"א, חברות ההשמה, חברות האאוטסורסינג, מכוני המיון.

    על אלה לא תוכל להשחיל מילה רעה בפורום. כל ניסיון לתאר חוויה אישית שלילית קונקרטית של מחפש עבודה בעת מגעו עם חברה ספציפית כנ"ל, תוך ציון שמה ותיאור מפורט של המקרה, יתקל מייד בעינם הבוחנת של מנהלי הפורום שיעלימו אותה כהרף עין, לעתים בנימוק של שימוש בלשון שאינה תרבותית, לעתים בנימוק של "הוראה מלמעלה" של הנהלת הפורומים כדי "להימנע מתביעות הוצאת דיבה" נגד מנהלי הפורום.

    השבמחק
  7. יוספוס,
    חזור לפורום מחפשי עבןדה !!

    השבמחק
  8. תודה אנונימוס: אתה מדגים בדיוק את מה שאני אומר על אלו שכל כך תקועים שאינם מוכנים ואינם יכולים להאמין.

    אני יודע שקשה לך להאמין שאדם מועסק ינסה לעזור למובטלים בישראל. אתה חי במדינה בה דברים כאלו לא קיימים ולכן אינך מסוגל לדמיין. על אנשים כמוך בדיוק כתבתי. אני מרחם עליך.

    (דרך אגב, אני לא אנסה להוכיח שאין לי אחות מעל דפי הבלוג, כך שאל תנסה אפילו להשיב, פרסמתי את דברי הנאצה שלך רק מתוך נימוס).

    השבמחק
  9. ליוספוס,

    אני שמח בשבילך שהצלחת להשיג לך כרטיס ירוק. לצערי מעבר לחו"ל הוא פתרון רק עבור מי שמצליח להשיג ויזה או דרכון מתאימים, ויכולים להרשות לעצמם לעבור לחו"ל. זו, כנראה, הסיבה שהודעותיך מרגיזות אנשים בפורומים המחפשים את הדרך לסייע לאלה שנשארו בארץ. אני, כמובטל, אינני חש עצמי מחוייב בפטריוטיזם, ואף כותב על כך בטוקבקים בתגובה לכתבות שמרגיזות ישראלים רבים (דוגמא: שחקנים שהשתמטו משירות צבאי, מחזות התומכים בחמאס וכד').

    השבמחק
  10. אני חושב שאתה מפספס את הנקודה. אני לא יושב ממרומי "הכרטיס הירוק" ואומר לכולם כמה נחמד בארצות הברית - כולכם חייבים לעזוב את ישראל מיד ולבוא לפה. קרא מה שאני כותב.

    מה לעשות. אני חי בארצות הברית וככזה אני יכול לשפוט את השוני בין שתי המדינות ולהתריע על דברים שישראלים, כולל אני כמובן, לא שמים לב כשחיים רק בארץ. חורה וכואב לי מה שקורה בארץ. לא רק בתיאוריה, כי חוויתי את זה על בשרי לפני יותר משנה כשניסיתי לחזור לארץ ולהיות ישראלי שוב (קרא את הפוסט הראשון בבלוג).

    מי שמבטל את הביקורת שלי על הארץ רק בגלל שאני חי בארה"ב הוא צר עין וקנאי. אני לא מדבר ממקום של יהירות - אני באמת רוצה לראות שינוי בארץ. יש לי משפחה קרובה שחיה שם. אני לא יכול סתם להתנתק מהארץ ושלא יהיה אכפת לי.

    חבל שיש צרי עין שלא מסוגלים להבין את זה ומעדיפים לתקוף אותי. ישראל היא המדינה היחידה בתבל בה יש "יורדים" ו "נפולת של נמושות". ישראל היא המקום היחיד בעולם בו מהגר נחשב לפעמים כתת אדם - ודיעותיו מתבטלות אוטומטית.

    חבל.

    השבמחק
  11. שלום יוספוס
    אני רואה שהורדת את ההתנצלות על הקצב באיטי של הפוסטים אז אנא עמוד בהתחייבות הסמויה - לפחות 2 פוסטים בחודש...אתה בטח מבין שעם הזמן אנחנו טיפה מכורים.
    לעניין עצמו אני בן 46 מהנדס אלקטרוניקה ועובד בחברת הי-טק חיפנית גדולה מאד. עד היום התראיינתי פעמיים בכל החיים ולא נזקקתי לראות את המתואר בפוסט אבל מהסביבה אני שומע שכל מה שכתבת אמת . המדינה יורדת מהפסים גם בתחום הזה.
    לפני חודש קיבלתי מקרוב משפחה שחי בארה"ב את קורות החיים שלו להפצה בין חברים. נדהמתי מהכתיבה , כ"כ מרוכזת בדברים שכתבת עליהם וכ"כ חפה מכל מה שמקובל לכתוב בארץ.
    המדינה הזו שוקעת וההיסטוריה מראה שבד"כ זה לא נגמר לנו היהודים בצורה טובה...השאלה היא רק מתי ולא מה.

    השבמחק
  12. ישראל 2007 היא רוע מזוקק.
    עוד 47 יום אני עף מפה למלבורן, אוסטרליה (השגתי ויזת תושב קבע) ומצידי שהמדינה הארורה הזו תעלה בעשן השמיימה. יהודים אינם ראויים למדינה משלהם.

    השבמחק
  13. Thank you for trying to make a difference and make Israel a better place to live.

    K

    השבמחק
  14. גם אני גרה בחו"ל כבר שלוש שנים. ואני מבינה בדיוק למה אתה מתכוון שאתה מדבר על פריי יור מיינד. מצד שני אתה מתאר את ארה"ב כאוטופיה ונראה לי שזה אולי בגלל שתמיד היית במצב כלכלי טוב ואין לך ילדים ואף פעם לא הזדקקת לשירותים רפואיים (אני מאוד מקווה שלא
    חופשות לידה בתשלום לא מעוגנות בחוק, ביטוח בריאות הוא רק פרטי ועולה הון, שירותים רפואיים אלמנטריים כמו לידה או ביקור אצל רופא המשפחה עולים כסף, אין דמי אבטלה גם אם פוטרת אחרי שנים של עבודה ואתה לא מוצא עבודה ויש לך שלושה ילדים, אם נשרף לך הבית ואין לך מקום לגור בו אף אחד לא ידאג לך. אם הבן שלך חולה וצריך טיפול תרופתי מיוחד ופוטרת מהעבודה הביטוח לא יכסה את התרופות גם אם הם הכרחיות

    טוב די ברור שלי מפריעה המדניות החברתית של האמריקאים, אם אין לך כסף אז אתה בעצם נחשב למת ויכול להצטרף לקהילת ההומלסים כי אף אחד לא יעזור לך , אז אולי הם חייכנים ויברכו אותך לשלום ברחוב אבל הרבה יותר חשובה להם החופשה הבאה בסנדלס מדאגה לאחד

    השבמחק
  15. מה שאת אומרת הוא עובדתית לא נכון. איני יודע אם את חוקית או לא, אבל רוב האמריקאים מבוטחים דרך מקום עבודתם ולא משלמים על ביטוח רפואי מכיסם.

    אין מדינה שעדיף להית בה עני מאשר ארה"ב. ידעת? ידעת שלכמעט 47 אחוז ממי שנחשב עני בארה"ב יש רכב? את יכולה להגיד דבר דומה על ישראל? מישהו דואג להומסים בישראל? מלבד כל מני אוליגרכים ליום אחד בשביל תמונה בעיתון? איפה מערכת התמיכה שיש להם בארה"ב? איפה מערכת השלטרים? הרי בישראל זה קומץ מתנדבים. ידעת שבארה"ב אחוז המתנדבים גדול פי כמה וכמה מזה שבישראל?

    אני מאמין גדול בתכל'ס ובשורה התחתונה. מעולם לא ראיתי תחנונים בעיתון כדי לגייס תרומות להטיס אמריקאי לניתוח מציל חיים בישראל - אבל את ההיפך אפשר לראות כל יום בעיתוני הארץ. בישראל הביטוח הרפואי הוא אחיזת עיניים. המדינה תדון אותך למוות בייסורים אם נתקפת במחלה הלא נכונה (סרטן המעי הגס למשל) - וזאת מטעמי חיסכון כסף (סל תרופות) - וזאת לאנשים שאמורים להיות מבוטחים בביטוח בריאות. האמת היא שביטוח בריאות ממלכתי בישראל זה לשפעת ושעלת - לא ליותר מכך.


    אם פוטרת בארה"ב אז יש לך לפחות דמי אבטלה נורמליים שאפשר לקבל ע"י רישום אונליין. מה יש בישראל לאקדמאי שפוטר מלבד משכורת בשכר מינימום? את מוזמנת לפורום מחפשי עבודה ב YNET כדי לקרוא את סיפורי הזוועה. מי בארה"ב בכלל רואה "פקיד בלשכת אבטלה"? הכל נעשה באינטרנט ובדואר.

    זה מצחיק: בישראל משלמים 60% מס מהמשכורת (לעומת 30 פה), 17% מס קניה (לעומת כ-6 פה), 200% מס על רכב (הונדה סיוויק בארה"ב 14,000 דולר, בישראל 30,000 דולר), 100% מס על דלק (מחיר כפול מארה"ב). מוצרים לילדים ותינוקות עולים בישראל עד 500% ממחירם לצרכן בארה"ב....(מערכת עגלה/מושב לתינוק עולה 200 דולר בארה"ב ו-4000 ש"ח בארץ) ומה מטריד אותך? שלא משלמים לך חופשת לידה בארה"ב?? HELLO! החיים הם חישוב של הסה"כ - לא של פריטים בודדים.

    וכדי להסיר ספק, יש לי ילדים וגם הייתי בטיפולים רפואיים. אין לך דרך להכחיש את זה, אם נעזוב הכל ונסתכל מבחינה כלכלית גרידא - אין לישראל סיכוי כלל נגד ארה"ב. זה כולל עובדים בשכר מינימום וגם וכאלו עם שש ספרות בהכנסה השנתית.

    אבל בישראל החומוס טוב יותר.

    השבמחק
  16. זה פשוט מדהים איך שאתה כותב. אני בדרך לשליחות קצרה בארץ האפשרויות ומפחדת שלא אוכל לחזור לכאו אחרי שאראה באמת איך אפשר אחרת. קשה לי עם המנטליות/הרגלים/טמטום/איך-אפשר-בכלל-להסביר-את-זה הנוראיים כאן ובכל נסיעה לחול אני חוטפת את הלם החזרה.
    מענייך עד כמה אשתנה - האם אגיע לאן שאתה נמצא או אעצור בדרך - הכל בעצם תלוי במהירות שחרור המיינד שלי ;)

    השבמחק
  17. היי יוספוס,
    אני שמחה שמצאתי את הבלוג שלך. כתוב נהדר וכואב, כל כך כואב הלב לקרוא את האמת חסרת הפשרות והקשה שלך על המצב במדינה הקטנה שלנו.
    אין עתיד לאנשים שלא מקושרים למאפיית ההון-שלטון במדינה. פשוט אין עתיד. השאלה איך מתקדמים מכאן? איזו דרך פעולה אתה מציע למי שאין לו ויזת עבודה ו/או דרכון זר, ושלרוע מזלו גם אין לו מקצוע נדרש במדינות הגירה כמו אוסטרליה וקנדה? אני אישית מרגישה ממש לכודה כאן במדינה הקשה הזו, נתקלת במקומות עבודה איומים ונוראים, מתפשרת על ג'ובים ועל משכורות רעב ופשוט אובדת עצות לגמרי. יש עצה? :)

    השבמחק
  18. כל כך הרבה מרירות וכל כך מוצדקת :(
    הייתי במצב דומה לשלך לפני זמן מה. אנחנו שנינו מאותו התחום ומסכת הייסורים שעברתי בראיונות עבודה הזויים יכולה למלא מספר דפים. לעולם לא אשכח את המראיין בחברה גדולה וידועה (שמנכ"לה לשעבר ברח למדינה ללא הסכמי הסגרה עם ארה"ב) שהטיף לי שאיני נראה לו רציני למקום העבודה וחשובה לו מאד הנאמנות למקום העבודה. שבוע לאחר מכן, את ההודעה שהתקבלתי לעבודה קיבלתי ממחליפו (הוא הספיק להתפטר במהלך השבוע). בדיעבד הבנתי שזאת היתה הדרך שלו לתרץ את השכר הנמוך שהוצע לי.
    אני צריך להוסיף שלא חתמתי באותה חברה ???

    השבמחק
  19. קשה שלא לחשוב לאור התגובות המרנינות לכל מאמציך בפורום הנ"ל (+התגובה החיננית פה), שאולי בכל-זאת יש סיבה כלשהי שהאנשים האלה לא מצליחים לעבור מבחני מיון. (למען הסר ספק: הכותב ו/או בני משפחתו אינם עובדים בחברה למיון כ"א - וממילא נמצאים בארה"ב)

    השבמחק
  20. אומה שזורקת את מיטב בניה לאשפתות מרכזי
    ההערכה לא תתקיים זמן רב

    השבמחק
  21. יוספוס היקר
    עצם העובדה שאדם החי בארה"ב יחוש צער וכאב על המתרחש בשוק העבודה בישראל ואז גם יפעל בנידון היא מרשימה ומעציבה בו זמנית.
    מרשימה כי מדובר במעשה אלטרואיסטי לחלוטין שבא ממקום של הגינות אמיתית.מעציבה כי מדובר בהוכחה לרמת הפגיעה שאנו בישראל גרמנו לך, ואני מצטער ומתנצל בשם כולנו על כך.
    היא מעציבה גם בשל העובדה שאיבדנו אדם בעל אורך רוח ושיעור קומה כמוך.

    דרישת שלום לפאראמוס ופיירלון החביבות

    יורם

    השבמחק
  22. יוספוס .
    אשמח אם תיצור איתי קשר במייל.
    Ori321@gmail.com

    השבמחק
  23. חוויית ארה"ב שלך בהחלט אינה משותפת לכלל תושביה. לא כל תושב ארה"ב נהנה מצירוף נסיבות שהופך אותו למהגר בעל מקצוע מבוקש.

    אחד המקורות שיכול ללמד אותנו על החיים בארה"ב הוא ספרה של ברברה אהרנרייך
    Nickel and Dimed

    ומומלץ לעיין בנתונים שיראו עד כמה הניידות הסוציו-אקונומית בארה"ב *נמוכה* לעומת מדינות מפותחות אחרות.

    אתה מתלונן על שמעמד הביניים נשחק בישראל. זה נכון, אבל נכון לפחות באותה מידה לגבי ארה"ב. וייתכן מאד שמס בגובה של 35% בלבד הוא אחד הגורמים לשחיקה הזו, כאשר הרשויות שם מקצצות בשירותים שמעמד הביניים זקוק להם. אדם שמרוויח 140 אלף דולר בשנה בהחלט יכול לשלם יותר מס, ואם יקבל שירותים טובים יותר, ייתכן שיכיר בכך שמצבו טוב יותר בעקבות העלאת נטל המס.

    אמריקנים רבים לא מבינים כיצד ייתכן שבמדינתם לא מובטח לאדם ביטוח בריאות. גם עובד הייטק שמאבד את כישורי השתכרותו מסיבות שונות בארה"ב יכול למצוא את עצמו בלי כיסוי רפואי ראוי לשמו, שלא לדבר על הסיכוי הגבוה לאבד את ביתו.



    בארה"ב אמנם אומרים לך "בוקר טוב" סתם כך בסבירות גבוהה יותר, אבל הסיכוי שלך להתמוטט ברחוב מסיבה רפואית או אחרת בלי שמישהו ייגש אליך גבוה הרבה יותר מאשר בארץ.

    וגם הבירוקרטיה כאן, שהייתה בעבר מעיקה מאד, השתפרה מאד בשנים האחרונות.

    לסיום, אני מרגיש קצת מגוחך שאני צריך להעלות עובדות כל כך אלמנטריות, מפני שאני מתעב כל כך הרבה דברים בהוויה הישראלית. מעל לכל אני מתעב את הגזענות של רבים מאיתנו ואת התמיכה או למצער הסירוב להכיר בנפשעות המעשים שאנו מעוללים מדי יום ביומי לחלשים מאיתנו, בעיקר לא-יהודים שחיים תחתינו, ללא זכויות אדם בסיסיות. התופעות הללו הופכות חלק נכבד מהחיים כאן לבלתי נעימים, והנחמה הכמעט היחידה היא במאבק נגד כל זה.

    אבל מאדם שכותב שחנאן עשראווי [תואמת שולמית אלוני - ע"נ] היא לא פחות מ"תואמת יוזף גבלס", אני לא בהכרח מצפה להפנמת התובנה הזו.

    אגב, הפוסטרים שעיצבת מוצלחים.

    השבמחק
  24. תודה על התגובות. מנסיוני, יש הרבה משותף בין אנשים המחזיקים בדיעות כשלך בהשוואה בין ישראל לארה"ב. המשותף הוא שמעולם לא גרתם בארה"ב למשך תקופה ממושכת והבסיס שלכם להשוואה בין ישראל לארה"ב היא מיתוסים ושמועות (וגם ספרים חברתיים בעלי אג'נדה פוליטית, אני מתערב שאתה גם מעריץ של מייקל מור). אין צורך להגן על ישראל מפני. אני אוהב גם אותה, למרות שבחרתי בסופו של דבר לחיות במקום אחר. בסופו של דבר כל אדם קובע את מקום מגוריו על פי נתוניו האישיים. הבאת כמה עובדות מבוססות למראית עין, וכיבדתי אותך על חוסר ההתלהמות, ואז קראתי את מה שכתבת בסוף, את הקלישאה השיקרית שחונכנו עליה כישראלים מלידה - "אתה תיפול ותמות ברחוב באמריקה ואיש לא יבוא לעזור לך". זה אולי הגיוני לך כישראלי - אבל זה כמובן לא נכון. במו עיני ראיתי כיצד זה לא נכון בארה"ב - אבל מה, דווקא בישראל, "אור לגויים", יכול אופנוען למות באמצע צומת סואנת ונהגי "עם הסגולה" פשוט יעקפו את המטרד הגוסס עם מכוניותיהם. זה קרה בישראל לפני כמה חודשים לא? פעמיים לא??? אז בבקשה, בלי דמגוגיות. אתה לא תאהב את הדוגמאות של אותם דברים שנמצאים תחת אפך בישראל.

    אתה גם מדבר הרבה על ביטוחים רפואיים בישראל, אבל שוכח לציין שהביטוח בישראל חל על "שפעת בלבד" - נסה לחלות בסרטן מסוג מסויים כשאתה "מבוטח" בישראל ולאן תגיע? לחדר מתים בברכת הסלקציה הקרויה סל התרופות. אני קורא מעט עיתונים בארה"ב, מעולם לא נתקלתי בתחנונים לתרומות כדי לטוס לניתוח בישראל, אבל בישראל כל יום יש תחנונים כאלו בעיתונים לגיוס תרומות לניתוחים בארה"ב. למה? הרי ישראל "מתקדמת" ואזרחיה מבוטחים, לא? כמובן שלא- הם מבוטחים רק "לשפעת". כל ילד שלישי בישראל עני - גם בארה"ב? כמובן שלא! אז עם כל הכבוד "לספרים" שלך - המציאות מעט שונה.

    ובקשר לספרה של ברברה ארנרייך שציינת, הוא עוסק כמעט בלבד במקבלי משכורת מינימום בארה"ב ועל המיתוסים של "עבודה תוציא מעוני". כמובן שזה לא נכון. לא בישראל ולא בארה"ב.

    לא יודע מאיפה אתה לוקח את השטויות שאתה כותב על מעמד הביניים. אני מכיר זוג בארה"ב שמתקיימים ממשכורת של מורים וברשותם בית צמוד קרקע עם בריכה שלא באיזור מלחמה או כנופיות (ללא הון קודם). תסביר לי איך עושים את זה בישראל? תסביר לי איך זוג צעיר ללא כסף קונה דירה? כיצד הם קונים מכונית ב 100,000 ש"ח במזומן השאר בתשלומים נוחים? תסביר לי למה אנשי מעמד הביניים צריכים להילחם על מקומות עבודה כשפה בארה"ב רעבים לעובדים? למה שולחים אותם להשפלות פסיכיאטריות כדי לסנן אותם לעבודה? למה רק בישראל נהוגה השיטה הדרקונית הזו לטיפול באנשים? זו "הבירוקרטיה המופחתת" שלך?

    ובקשר לגברת עשראווי (אותה אתה משווה לשולמית אלוני), כנראה שלא שמעת אותה מעולם. לא טעיתי שהשוותי אותה לגבלס, וגם לא טרחת לקרוא באיזה אופן היא דומה לו. פשוט שמעת "גבלס" ו "עשראווי" באותו משפט וזה הספיק לך כדי לחרוץ דין. לא אני זה שצריך לקלוט "תובנות", לדעתי זה אתה. קרא בדיוק למה התכוונתי ואולי תבין ואם לא, הרגש חופשי לשאול, אני מבטיח לענות.

    לפני הפעם הבאה שאתה חורץ את דינה של ארה"ב, נסה לגור בה 10 שנים. נדבר אחר כך - אולי אז תרוויח את מידת האמינות כדי לתת דיעה אמיתית נטולת אמונות טפלות וסטראוטיפים. אתה יודע- קוראים לזה נסיון.

    השבמחק
  25. ערב טוב יוספוס,

    אני מזהה מעט קוצר רוח בתגובתך (המנומסת בהחלט!), ובוודאות אני מזהה הנחות מסוימות לגביי, שקשה להניח על סמך הערה אחת בבלוג.

    ראשית, גרתי בארה"ב, אמנם כילד, אבל משהו אני יודע. לא, אני לא מעריץ של מייקל מור. אני מסכים עמו על מה שראוי להסכים (למשל הסרט הצנוע על מעמד העובדים בארה"ב מתחילת דרכו, "רוג'ר ואני", 1989)
    , ואינני נזקק לו כשמדובר במחאה על המלחמה בעירק או על מערכת הבריאות בארה"ב.

    ציפיתי בדיוק לכך שתביא את דוגמת האופנוען מהצומת. זה משעשע, כי זכורה לי שיחה על כך עם ישראלית ותיקה, שמאלנית בעליל. לא תמצא עוינת ומרירה ממנה כלפי המנטליות הישראלית (של רבים, לא של כולנו) וכלפי מעשי הנבלה שמדינת ישראל מבצעת מדי יום, בעיקר בשטחים. היא העלתה את העניין ההוא בעצמה, וטענה בלהט (הסכמתי עמה) שזו ממש אינה דוגמה לגסות הלב ולזלזול בחיי אדם שכה נפוצים אצלנו: הרי האופנוען הזה שכב במרכז צומת סואן. ראשית, עצירה במקום כזה היא סכנת נפשות. שנית, כל אדם שעבר שם הניח, ובצדק, שהאמובלנס חייב להגיע או-טו-טו כי היו עדים רבים לתאונה. ודוק, לא טענתי שבארה"ב איש לא ינקוף אצבע. אמבולנס מן הסתם יזמינו, אבל לגשת לאדם זר, לגעת בו, כשהוא אולי מתבוסס בהפרשותיו - הישראלי ה"סביר" יעשה זאת בסבירות גבוהה מהאמריקני ה"סביר", לפחות זה שגר בעיר אמריקנית גדולה, ולא בדוסון קריק.


    אני מתקשה להבין מה נובע מהטיעון שאמריקנים לא טסים לישראל לניתוח. אם כבר, זו הרמה להנחתה עצמית בנוגע לכך שבארה"ב *יש* רופאים מעולים. ברור שיש. למי שיכול לשלם. אולי אף הרופאים הטובים בעולם. השאלה היא מה מקבל מי שאין לו סכומים כאלה. ישראלים מקבלים טיפול רפואי זול בהרבה. קופת חולים בהחלט איננה עוסקת רק בשפעת. ועל רמת הרפואה כאן תעיד העובדה שיש מי שבאים מחו"ל לקבל טיפול רפואי כאן. ולא סתם אנשים, אפילו הרודן הטוגולזי שמת בדרכו לטיפול כאן (ממשלותינו מצטיינות בטיפוח בריתות עם משטרים כאלה). הוא הרי יכול היה להרשות לעצמו לנסוע לכל מקום בעולם, בכסף ששדד מבני עמו:

    http://news.msn.co.il/news/WorldNews/StatePoliticalMilitary/200502/2005020608900.htm


    "השטויות שאני כותב על מעמד הביניים בארה"ב" גובו מצידך בדוגמה בודדת על זוג ידידים שלך. זה שולי למדי, אבל לא ציינת , מה מידת הבעלות שלהם על הבית, וכמה ממחירו כבר שילמו. בארה"ב קל הרבה יותר להיזרק מהבית על חוב כזה או אחר.

    לעניין " תסביר לי למה אנשי מעמד הביניים צריכים להילחם על מקומות עבודה כשפה בארה"ב רעבים לעובדים"
    לא דרשתי מאף אחד להישאר כאן. אדרבא, סיפקתי מספיק סיבות לא להישאר כאן. הביקורת שלי לגבי ארה"ב נגעה בעיקר למקרים שבהם משהו משתבש בחייו של אדם, מחלות, אבטלה כרונית, או תאונות מן הסוג שיכול לקרות לכולנו.

    קראתי את מאמרך על חנאן עשראווי וגבלס. הטיעון שלך על עשראווי שנוהגת להפנות את הדיון לכיבוש
    הוא טיעון שאפשר להפנות לכל מי שעוסק בהסברה לאומית, ונדמה לי שהערתי לך שרענן גיסין אינו נוהג אחרת. גם אבא אבן, המסביר הלאומי שלנו, לא נהג אחרת. חנאן עשראווי, בניגוד לפלסטינים רבים, דווקא מגנה פגיעה בישראלים, והרבה יותר חשוב מזה, תומכת בעקביות בחלוקת הארץ ובזכויות אדם.

    אם אתה רוצה להתמודד ביושר עם גבלסיות בעולמנו, הנה לך דוגמה אמיתית: תורת העכברושים, מבית מדרשו של אדם שהוא האהוד יערי והרוני דניאל של יותר ממיליון ישראלים (ובין המיליונים האחרים יסכימו עמו רבים, אם רק יתרגמו להם):

    http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=366970


    בתקשורת הרוסית נאמרים דברים שהיו מרעידים את אמות הספים אילו נכתבו בעברית. לא מכבר כתב לב ורשנין, פרשן בכיר ב"וסטי", הנפוץ בין העיתונים ברוסית, בנתחו את הסכסוך הישראלי-הפלשתיני, את המשפט הבא: "בשימוש במונחים מאוצר הפוליטולוגיה, אנו נופלים לטעות קטלנית; כאן לא ניתן להימנע מן השימוש ברטולוגיה (תורת החולדות)". ורשנין אף חזר על השוואה זואולוגית זו בערוץ הטלוויזיה ברוסית.




    גם אני, אגב, נוהג להפנות את הדיון בענייני ישראל והפלסטינים לכיבוש, שבעיניי הוא שורש הבעייה, צורה של טרור וגם תשתית הטרור הנגדי. וגם אני לא רק חושב, אלא גם יודע שלא מעט אסירים פלסטינים המוחזקים בישראל, הם אסירי מצפון שנכלאו בגין הבעת דעתם. אני גם יודע, ואתה מצופה לדעת, שאנשים מוחזקים במאסר ללא משפט במשך שנים (מעצר מנהלי), ואוסיף שמוזר לכלוא פלסטינים שתקפו חיילים ישראלים בשטחים (להבדיל מתקיפת אזרחים) כ"מחבלים", ולא להכיר בהם כשבויי מלחמה, בעוד שאנו מצפים מן הצד השני (ובצדק) לא לנהוג בחיילים המוחזקים בידיו כאילו אין להם זכויות.

    איך אתה עם ילדים? אתה מוזמן לטעון שהילדים הללו אינם חטופים

    http://www.btselem.org/hebrew/Press_Releases/20010715.asp

    שים נא לב שבצלם הוא ארגון מקצועי מאד, שדו"צ (נאלץ?) לכבד, שהרי אילו היו חבורת שקרנים, היה דו"צ שמח להפריך את "עלילותיהם" למען הסברתנו הלאומית


    אני מקווה ומאמין שאתה לא מסיק מכל זה שאני (תואם עשראווי? תואם גבלס?) תומך בפגיעה באזרחים ישראלים.


    בעניין הצעתך לחזור לארה"ב, זה עשוי לקרות. אבל בהתחשב ברקע שלי, חוששני שחווית ארה"ב שלי, בעמק הסיליקון או באזור ניו יורק- או באזור בוסטון תהיה דומה מאד לחוויה שלך, שכבר טענתי שאיננה מייצגת את מה שמוגדר כ"מעמד העובדים" האמריקני.


    לילה טוב
    עופר

    השבמחק
  26. עופר, אפשר להמשיך להביא דוגמאות מפה ומשם. כפי שאתה הבאת את הלא מבוטחים בארה"ב ואת זה ש "תיפול ברחוב ותמות ואיש לא יעזור לך" - כך הבאתי אני את דוגמת התחנונים לתרומות בישראל " ממבוטחים" כדי להציל את חייהם. אם קראת את מה שכתבתי תחת פוסט "הדיקטטור" היית רואה שגם אני לא בדיוק שמח על כיבוש הגדה (עזה כבר לא שם). חשוב להבדיל רק בין גישתך לגישת הערבי המצוי - הערבי המצוי רואה בעצם קיומה של ישראל כיבוש ("כיבוש 48" מצלצל בפעמון?) ועל כך גם נסובה מלחמת ההסברה שלהם - למכור לעולם שלישראל אין כל לגיטימציה לקיום כי היא עצמה "כיבוש".

    דרך אגב, די חורה לי ההשוואה שלך בין הערבים וישראל בכל הקשור לשבויים. השבויים שלהם בישראל מיוצגים ע"י עורכי דין, מגישים קובלנות ותביעות מדי חודש ובני משפחותיהם יודעים היכן הם בעוד שהשבויים הישראלים לא זוכים אפילו לביקור צלב אדום בינלאומי כדי לוודא שהם בחיים. זהו ההבדל המוסרי שבין התרבות האיסלמופאשיסית הנחותה לבין תרבות בני האדם. ההקבלה הזו מתאימה יותר לליברלי קיצוני מאשר לאדם חושב. כך לפחות אני תופס אותך.

    נו טוב, לפחות מעניין לקוראים שלנו :-)

    לילה טוב.

    השבמחק
  27. ערב טוב יוספוס

    אני מוצא לנכון להדגיש שהטיעונים שלי בנוגע לארה"ב נשענים על נתונים,למשל מספרים ובולטים בתחום.
    הטיעונים שלך, וזוהי נשמת אפו של הבלוג, נשענים באופן מכריע על החוויות האישיות של אדם אחד, מבוסס כלכלית, בארה"ב, שגם אינו מטופל בילדים קטנים.

    המחלוקת שלי איתך מתחילה ועוד איך על עניין הכיבוש, כולל המשך הכיבוש של רצועת עזה. רצועת עזה היתה ועודנה מכלאה, ולא נגזים אם נקרא לה גטו, שישראל שולטת בו מכל עבריו. רוצה דוגמאות? הא לך מהראיון ב"הארץ" עם ג'יימס וולפנזון, יהודי חם :


    http://kibush.co.il/show_file.asp?num=21295


    שחיתות במעברי הגבול

    וולפנזון נשמע כואב ומאוכזב כשהוא מתאר את הגלישה במדרון האלימות לאחר הנסיגה. `הסיבה שלדעתי הכל קרה`, הוא אומר, `היא שהתנאים בעזה הידרדרו בצורה נוראה. אם אתה זוכר, מיד לאחר היציאה מעזה היו יומיים של ביזה, אבל אחרי 48 שעות הכל שוב היה בשליטה. השקט ברצועה נשמר, וזה לא היה בגלל נוכחות צבאית ישראלית, אלא משום שהפלסטינים הבינו שאם הם רוצים תקווה הם צריכים שקט`.

    הוא סייר ברצועה עם אבו מאזן מיד לאחר השלטת מרותה של הרשות וזוכר אווירה אופורית שהתפרקה במהירות. `הסתובבתי עם היו`ר בחממות והסתכלנו על הפירות והיתה להם תחושה של `אנחנו עולים בכיוון הנכון ויהיו לנו מלונות על החוף ותהיה לנו תיירות ואנחנו הפלסטינים יודעים להיות מארחים מעולים`, אבל בחודשים שבאו לאחר מכן אריק (שרון) חלה וראש הממשלה הנוכחי נכנס לתפקיד ומיד היה שינוי במדיניות`.

    באותו זמן, נזכר וולפנזון, פעלו מאחורי גבו כוחות חזקים בממשל האמריקאי שלא האמינו בהסכם המעברים וביקשו לפגוע במעמדו של שליח הקוורטט. האיש שעמד מאחורי זה, הוא אומר, היה אליוט אברמס - ניאו-שמרן יהודי, שמונה בממשל בוש לסגן היועץ לביטחון לאומי, האחראי להפצת הדמוקרטיה במזרח התיכון - `ואז כל חלקי ההסכם חוסלו`.

    לאי קיומו של ההסכם היו כמובן תוצאות כלכליות קשות, והיעלמותה של התקווה הגדולה לנורמליות, שהפלסטינים חוו בצורה כה חזקה עם עזיבת צה`ל והמתנחלים את הרצועה, הובילה לדעת וולפנזון לעלייתו של חמאס. `במקום תקווה הפלסטינים הרגישו שהם שוב נמצאים בכלא ועם 50 אחוז אבטלה נוצר קונפליקט. זה לא עניין פלסטיני ייחודי. כשיש לך חברה שבה מחצית מהאוכלוסייה לא עובדת, אנשים נהיים עצבניים. זה לא שהפלסטינים כל כך איומים, אלא שהם היו בסיטואציה שבה ויסות ההשקפות בינם לבין הצד השני נהיה בלתי אפשרי. אפשר להאשים את הפלסטינים בכך שהם ירו רקטות ואת הישראלים בתגובת יתר על הירי, אבל בכל מקרה התוצאה היתה שמחצית מהאוכלוסייה היתה מתוסכלת, שלא היו משאבים ושמעברי הגבול משני הצדדים היו מושחתים לגמרי. ראיתי את זה בעיניים שלי: ישראלים ופלסטינים הולכים יד ביד וסוגרים על מחירים להעברת משאיות לראש התור, או להעביר אותן בכלל. זה נעשה בצורה שקופה לחלוטין. אני חשבתי שזה מחפיר`.

    עניין החממות כאב לוולפנזון במיוחד בגלל התרומה שתרם. `הפירות פשוט נרקבו שם בגלל שלא היתה אפשרות להוציא אותם החוצה מהרצועה. אילו היית מגיע באותה תקופה אל המעברים, כפי שאני עשיתי פעמים רבות, היית פשוט רואה איך זורקים ערימות של עגבניות ופירות לצד הדרך והיית חייב לומר לעצמך שאילו היית חקלאי פלסטיני היית בוודאי מתוסכל מאוד. אני לא מנסה להתעלם מכך שישנם פלסטינים שיורים רקטות ועושים דברים איומים. אני יודע שזה קורה. אבל כדי להגיע לפתרון יסודי אתה חייב שתהיה תקווה בשני הצדדים`.




    האם ידעת שמרשם התושבים ברצועה היה ונותר בידי ישראל? כלומר, פלסטיני, גם אם ייכנס לרצועה, לא יוכר כתושב, על כל המשתמש מכך (הרבה), ללא הסכמת ישראל. תחשוב שנולדת לך בת ומישהו ברמאללה מחליט אם מותר לתת לה תעודת זהות כחולה. צריך להזכיר לך שסטודנטים מעזה לא יכולים אפילו ללמוד בגדה? אפילו מי שנותר להם רק סמסטר לסיים את הלימודים לא יכולים. גם לבוא להלוויה של אם שנפטרה ברצועה אי אפשר, ולהיפך אם אתה תושב הרצועה ואמך חייתה בגדה).


    ככלל, הרשה לי לא להתמוגג מעצם האמירה "אני לא שמח על כיבוש הגדה / הרצועה". חלק גדול מהטיעונים כאן נשענים על תועלתנות צרופה, עד כדי אגואיזם, והתעלמות מנימוקים ערכיים ומשפטיים שאנחנו דורשים להחיל כשישראלים הם הקורבנות.

    "הערבי המצוי" הוא איש קש נוח למי שיודע לטעון שעל כל 10 יהודים יש 11 דעות. גם אני כיהודי ("לא מצוי"?) רואה במעשי טיהור אתני, כולל עשרות מקרי טבח, שביצעה ישראל ב- 1948, בעיה חמורה לא פחות מהכיבוש בשטחים (ואם תחפור עמוק, אולי אפילו תטיל ספק בנחיצות חלק גדול מהמלחמה ההיא, בפרט לאחר שראש ממשלתנו לעתיד רצח מתווך להפסקת אש). נו אז?

    יוספוס כתב:
    "דרך אגב, די חורה לי ההשוואה שלך בין הערבים וישראל בכל הקשור לשבויים".

    על מה מבוסס חרי אפך?

    האם נתת דעתך על קלפי המיקוח הלבנוניים (כולל אזרחים ושכנים שאיתרע מזלם להיקלע לזירת הפשיטות שערכנו) שהחזקנו שנים, בלי שמישהו ראה אותם? זה חל על ילדים שכלאנו בכלא אל-חיאם, שהתרחשו בו מעשי ועינויים, אונס ורצח?

    האם נתת דעתך על ע'סאן דיראני, אחיינו של מוצטפא (הידוע לשמצה), שנחטף על ידי הפלנגות בהיותו צעיר בן 20 , איבד את שפיותו בשביים, אבל הועבר לישראל ושהה כאן שנים רבות בבידוד מטריף כאדם שלא מואשם בדבר וכלל אינו כשיר לעמוד לדין , עד שהעתירה הצליחה להזיז את שופטי בג"צ ?


    " (לפחות לגבי אחד החטופים, רסאן דיראני, שנחטף בהיותו סטודנט למשפטים בן עשרים, לא נקבע שהיה חבר בארגון עוין או שותף לפעילות עוינת, ואשמתו היחידה היתה בייחוסו המשפחתי לעציר אחר, מוסטפה דיראני, שיוחסה לו בתקופה מסוימת החזקה בנווט הישראלי הנעדר רון ארד.) "


    מתוך מאמר של ד"ר יונתן יובל מהפקולטה למשפטים באונ' חיפה
    http://law.haifa.ac.il/faculty/lec_papers/yovel/Yovel_FINAL.rtf

    האם הרהרת לאחרונה במקרה האזרחים הלבנוניים הכפותים שהקצין דני פינטו חנק בידיו ב-1978, ואחר כך קיבל חנינה תוך זמן קצר מרפול (מקרה דומה ברש"פ יכונה אצלנו "הדלת המסתובבת")

    על זוועת נירים שמעת? קבוצה שלמה של חיילים וקצינים אנסו נערה בת 15 במשך יממה ואז רצחו אותה. אל דאגה, אף אחד לא ריצה את מלוא העונש שהוטל עליו, שמלכתחילה היה מגוחך:


    במוסף השבועי של "הארץ" (מה-31 באוקטובר) התפרסמה כתבתו של אביב לביא "זוועת נירים". זהו סיפור מחריד מימיו הראשונים של צה"ל שהתרחש בחודש אוגוסט 1949. להלן עיקרי הסיפור למי שלא קורא "הארץ".

    מחלקה של צה"ל התמקמה במשלט נירים, סמוך לגבול מצרים. באחד הסיורים נתפשה נערה בדואית, שגילה הוערך בין 15 ל-20. היא נלקחה למאהל המחלקה, ונכלאה בצריף ריק במקום. בהשראת המ"מ, סג"מ משה, החליטה המחלקה "בהצבעה חופשית" (יש דמוקרטיה בצבא) להפוך את הנערה לשפחת מין. החיילים רחצו אותה, ולאחר מכן מפקדי וחיילי המחלקה אנסו אותה מספר פעמים לא ידוע, ולמחרת הוצאה להורג בפקודת המ"מ ונקברה בחולות מחוץ למשלט.



    http://www.hagada.org.il/hagada/html/modules.php?name=News&file=print&sid=1478


    שוב, כשם שאתה מנאץ בקלות איסלאמופאשיסטים, אבל לא עוסק בתמונת הראי הנפוצה כל כך בחברה שלנו (לעניין הפרשן "הראטולוג" ורשנין התייחסת? לא ראיתי), יש לצפות ממך לדיון ענייני מגובה במידע גם בתמונת הראי של שבויים ערבים בישראל. מובן ששום פשע לא מצדיק פשע אחר וגם תנאי שביו של גלעד שליט מהווים עברה חמורה.

    אני מציע לך גם לבדוק מי כיבד את זכויות השבויים יותר לפי החוק הבינלאומי ב- 1948, הלגיון הירדני (שבשביו הלכו לוחמי הרובע היהודי למשל), או המיליציות שלנו שאך לפני רגע הוכרזו כצבא?


    ומשהו על המילה הקשה והמכלילה "איסלמופאשיסטים" (קשה עד כדי נאצה כשמשתמשים בה בהכללה),
    רוצה להמשיך להשתמש בנאצה הזו? זכותך. אבל אל לך להתפלא על אנשים שקוראים אותך ואת שכמותך, מכירים מקרים כגון אלה שתיארתי זה עתה, וטוענים כלפיך שהמעשים הללו שאינך מודע לקיומם או אינך רואה בהם פשעים אינהרנטיים למערכת, הם מעשים אופייניים ל"יודופאשיסטיים" או ל"ציונופאשיסטיים".

    לכותב בלוג יש אחריות כבדה, בפרט כשהבלוג שלו נקרא על ידי רבים. יש הבדל בין הבעת דעות חריפות ובין בחירת מלים מסויימות. מילה כל כך חריפה כמו "האיסלמופאשיסטים" שמובאת שוב ושוב בהכללה (להבדיל מדיון ענייני בכך שיש מוסלמים פאשיסטים , כמו שיש פאשיסטים גם בקרב ציבורים אחרים) נראית לי כמעילה באחריות הזו.

    אני סקרן לגבי משהו: לאור הדברים שכתבת על חנאן עשראווי, אני מניח שגם אותה אתה משייך
    לקטגוריית ה"איסלאמופאשיסטים". האם אני צודק?

    תודה
    עופר

    נ"ב

    חבל שאי אפשר לראות באיזה תאריך נכתבה כל תגובה כאן

    השבמחק
  28. שלום יוספוס,

    אני קראתי בעבר כמה וכמה מהמאמרים שכתבת בבלוג שלך. אתה כותב יוצא מן הכלל.

    למרבה הצער המציאות בישראל של ימינו היא אכן כמו שאתה מתאר. כישראלי שגר ועובד בשוודיה, ומאד מתגעגע הביתה (אני מהנדס תוכנת זמן-אמת שעשה תואר שני בדנמרק, ולאחר מכן נשאר בסקנדינביה הקרה והחשוכה), אני נוטה לפעמים להתפתות ולנסות לחזור ארצה. הבלוג שלך הוא לצערי מציאותי. חשוב שכל ישראלי ששוקל לחזור יקרא אותו.

    עם זאת לא הכל וורוד מחוץ לישראל. איני מכיר את ארה"ב ומעולם לא חייתי בה אבל מנסיוני בדנמרק ושוודיה כאיש הייטק שעובד בחברת ענק בתחום התקשורת הסלולרית, אני יכול לספר לך שהתמונה כאן הרבה פחות פסטורלית מאשר מה שאתה מתאר מנסיונך בארה"ב.

    המדינה כאן מתערבת לך בחיים בכל תחום. אין שום תחום בחייך שהאח הגדול לא מטיל עליו מס, מסבסד או קובע חוקים (לא פעם שרירותיי). המיסים פה גבוהים מאד ואם אתה עובד ומשתכר לפרנסתך אז אתה "עשיר" - ונאלץ לסבסד ממשכורת לא גבוהה במיוחד לא מעט בטלנים שמעדיפים להשאר בבית, ומנגנון ממשלתי מנופח ובלתי יעיל. אם אתה רוצה לעבוד קשה ולהצטיין - אתה נענש על שעות נוספות תשלם 60 אחוז מס.

    שוודיה התהדרה תמיד במסורת סוציאל-דמוקרטית שבנתה מוסדות לתפארת לרווחת תושביה ולהשכלתם. המימון לכל זה התאפשר בתקופה ששוודיה היתה אולי המדינה העשירה ביותר באירופה (וכך היה באמת עד שנות התשעים). כיום ההפרטה והקיצוץ עושים שמות בכל אלו. לתור לרופא אתה צריך להמתין הרבה זמן (וכמובן המדינה קובעת שאתה יכול ללכת רק לרופא ספציפי), ובעוד המיסים נשארו גבוהים, איכות השירותים הניתנים מידרדרת מאחר וכספי המיסים הולכים לכיסוי חובות לאומיים.

    מגמת מיקור חוץ לארצות זולות יותר עשתה שמות בתעשייה השוודית (חברות כמו סאאב וולבו כבר מזמן לא שוודיות), והפכה מעובדי תעשיה מיומנים - לעבדים של תעשיית השירות (מוכרים בחנויות ענק שצצו פה)- או מובטלים. היום החברה השוודית הידועה ביותר היא לא סאאב וולבו או אריקסון אלא איקאה ו H&M (שמן הסתם מייצרות בעולם השלישי בתנאי עבדות).

    וכל זאת בזכות ה"גלובליזציה" ו"התיעלות".

    לצערי מה שקורה כיום בישראל יקרה בארצות מערביות רבות

    יואב

    השבמחק
  29. אהלן יוספוס,

    אני שמח שהגעתי לבלוג שלך - ואני מבין את מצבך ואת האכפתיות שאנשים מתפלאים עליה עד כדי אי אמון בזה שאתה באמת גר בארה"ב ויש לך עבודה מכניסה (אתה לא גר בירוחם ומובטל ולכן כותב בלוג מהמתנ"ס)?

    יש לי המון מה להגיד אבל גם לי יש תיקונים:
    - מה רע בתשלום לטלפון ע"פ דקה מול תשלום ע"פ תוכנית? לא ברור לי. לדעתי דווקא תוכנית שאתה או לא מנצל חצי מהדקות שיש לך והן אובדות לעד או שאתה חורג מהן ולכן משלם על כל דקה נוספת (דהיינו: כמו בארץ) די הרבה כסף.
    - דואר בארץ כבר לא כזה נורא. בהולנד מאידך אם אני מקבל חבילה, אני צריך ללכת לסניף הדואר שלי, על פי המיקוד שלי. ויש לי סניף דואר, 50 מטר מהבית שלי, אבל הוא לא סניף הדואר שלי - שנמצא 3 ק"מ מהבית שלי. למה? ככה. בארץ הדואר היה מגיע קרוב הביתה וממש לא נורא. גם התור לא.
    - הבירוקרטיה בארץ מאד השתפרה. נכון שצריך לדעת איך לדבר וצריך ליפול על פקיד נחמד ונכון שכשמתקשרים יענו לך ב"כן" - ולא תדע אם זה מס הכנסה או שוק הכרמל.
    - מיסי עיריה הם מס רכוש??? או אולי מס על פינוי האשפה (כשאין שביתה), תאורת הרחוב ותחזוקת הסביבה ליד ביתך והעיר שמסביבך?
    - אם בעל הבית היה משלם מס הכנסה על שכר הדירה, השוכרים היו משלמים יותר שכר דירה, לא?

    אני מאד מסכים איתך בכל השאר ואני עוד אכתוב ואוציא עשן אבל לזה צריך יותר זמן ואני בעבודה.

    השבמחק
  30. יוספוס, מה קורה? למה הפסקת לכתוב? הקוראים מחכים.....

    השבמחק
  31. I live in the US now and I got to tell you - you are SO RIGHT.
    One thing about Israelis though - people swear that they will take ANY job. I was looking for a cleaning lady for ever (40 NIS an hour without a boss on your head and flexible hours - not so bad) and it was almost impossible to find one that will agree to work, do it well, and agree that I pay social security for her/him (BTW - why do I have to do such a stupid thing? when did I become and employer???)
    Also - I work in the high tech industry and I got to tell you that people are very spoiled. They let themselves get away with things that they would have been let-go for in America. I also have a connection to Pilates in Israel and I got to tell you that it is impossible to find good employees in that field, because people are so spoiled. They are doing you a favor for every shift they agree to take. Not to mention how everyone thinks he deserves to be a manager... So I admit that workers in Israel are treated badly, but sometimes - they really don't deserve more, the way they behave.

    השבמחק
  32. חייתי בגרמניה כ- 14 שנים. שם לא נתקלתי בבלבולי המח הישראלים.
    לבצע פעולה מול אשנב הבנק לוקחת בממוצע 1-2 דקות מרגע הגעתך. בארץ הייתי צריך לחכות שעה על מנת לקבל את כרטיס האשראי במקום זה שפג תוקפו ובינתיים שנעתי כמה סיפורים של נותנת השירות אשר התענגה לספר לחברותיה כמה נהדר היה הטיול, על הילדים ועוד. כמובן בזמן שחכינו שתשרת אותנו.
    איכשהו, לפטר עובד בגלל הסיבה הקטנה ביותר בארה"ב קורץ לי ואני חושב שצריך ליישמו בארץ ובמיוחד לפקידים למיניהם.
    הם כנראה חושבים שברגע שקיבלו תפקיד פקידותי, יש להם את האפשרות להוציא את כעסם על הקהל. זוהי מהות החיים לישראלי ממוצע. תמיד להפיל את זעמו על מי שמתחתיו במסגרת שהוא יכול ולהתלונן על זה שמי שמעליו מתנהג באותה צורה כלפיו.
    הפכנו לארץ של אידיוטים לצערי ולא רק בנושא חיפוש עבודה.

    השבמחק
  33. אני חושב שיש מידה של דיסוננס קוגניטיבי בפוסט הזה. קשה לך עם עם זה שאתה רחוק מישראל, לכן אתה מצייר אותה בצבעים שחורים משחור.

    אני מכיר הרבה אנשים שלא היה להם נסיון כל כך שלילי בהיי טק. בתקופה האחרונה (אולי עכשיו שוב יהיה מיתון) ממש חוטפים עובדים טובים.
    יוקר המחייה בישראל זול יחסית בתחומים כמו רפואה וחינוך (גם בגלל המשכורות המגוחכות של הרופאים והמחנכים בשירות הציבורי). מי שרוצה לממן חינוך יהודי בחו"ל לילדיו מתמודד עם הוצאות בלתי אפשריות.

    אין לי מושג איפה עדיף לחיות, והחד צדדיות שלך, כמו שהיא מוגזמת, היא גם מעוררת מחשבה, ובכל אופן אתה מגזים בעיניי.

    השבמחק
  34. שלום יוספוס,
    אני חי בניו יורק, ועובד כמנהל מכירות, אני חושב שכל מילה שכתבת היא בסלע וכואב הלב שהמדינה התדרדרה .

    אני עוד אכתוב אליך באופן אישי, אבל אני רואה את כל התגובות פה מהקנאים ומהישראלים הקקות, שסביר להניח שרובם גם מזרחים והם גדלו על ברכי הוריהם שהחדירו בהם את נושא האפלייה,
    כואב הלב, ממש ככה.

    השבמחק
  35. יש בדיחה עצובה המתמצתת את החיים בישראל: מלאך הופיע בחלומו של ישראלי ואמר לו: "בניגוד להמלצתי וחוות דעתי הקב"ה ביקש ממני לתת לך כל מה שתבקש. תרצה בית גדול?, מכונית מפוארת?, יאכטה?, בריכה אולימפית בחצר הענקית?, כסף?, זהב?, יהלומים?, אישה יפה?, ילדים מוצלחים? כל שתבקש אתן לך" ואז הוסיף המלאך "את שהקב"ה ציווה אני חייב לבצע ולתת לך אבל גם לי כמלאך יש סמכויות ותקציב משלי ולכן כדי להכניס את המתנות שתקבל לפרופורציות אתן לשכן שלך את מה שתבקש כפול שתיים." ואז הוסיף המלאך "עכשיו ישראלי יקר, תגיד לי מה אוכל לעשות למענך?". הישראלי חשב וחשב, גירד בראשו וענה "תוציא לי עין". זוהי תמצית הסינרגיה השלילית בישראל ואיתה לא נגיע לכלום, אף פעם. כל אדם חי רק פעם אחת. יש את קנדה, אוסטרליה וניו זילנד שמעודדות אנשים מוכשרים לבוא ולגור בתחומן. אז למה להשאר פה?! המדינה הזאת שונאת את הצעירים שלה, בועטת בהם, יורקת להם בפרצוף ואומרת "לכו מפה!" והם כמו ילד קטן שנצמד למוצצי עוטה הירוקת שלו ולא מוכן לעזוב, נדבקים.

    השבמחק
  36. דע לך שדבר זה ידוע שההבדל בין יהודי לגוי הוא שהיהודי לא יכול להישאר באמצע כלומר כאשר אתה רואה יהודי שנופל מבחינה מוסרית כמו הוא יפול עד הסוף כמו שתיארת כבר אבל כשיהודי מחליט לתקן את עצמו הוא מתעלה מעל כולם ואם יש לך מעט ידע בתנ"ך אז אתה בודאי יודע שעם ישראל נמשלו לכוכבים ולעפר והסיבה לכך היא מפני שכאשר הם עולים הם עולים עד השמים וכאשר הם יורדים הם יורדים עד עפר.

    השבמחק
  37. לעזוב את הארץ ולהתחיל חיים במקום אחר (אירופה) תמיד היו חלום שלי. אני מזדהה עם הרבה דברים שכתבת. מעולם לא מצאתי את עצמי כאן, למרות שגדלתי כאן. למזלי יש לי אזרחות אירופית ואני יכולה לעשות צעד זה בקלות יחסית.
    בהצלחה לך עם הכל.

    השבמחק
  38. למרות שזה נכתב ב-2007 ועכשיו כבר 2015, ובכל זאת:

    1. אפשר לקנות בישראל מכונית חדשה ב-60-70 אלף ש"ח (נכון היא רק "מיני" ולא ג'יפ כמו שהאמריקאים אוהבים, אבל לי זה מספיק).

    2. חשבון הסלולרי כיום הוא הכל כלול, ב-50-60 ש"ח לחודש.

    3. אפשר לקנות סלולרי סביר בהחלט באינטרנט ב-800 ש"ח.

    4. אף אחד לא משלם 60% מס בישראל.

    מי שמרוויח 20 אלף ברוטו משלם בדיוק 27% מס (כולל ביטוח לאומי וביטוח בריאות).

    מי שמרוויח 40 אלף ש"ח ישלם 52% מס, כולל ביטוח לאומי ובריאות.

    והמעביד בישראל מפריש עוד כ-20% מהברוטו לפיצויים, קרן השתלמות ופנסיה, וזה גם צריך להיחשב כהכנסה עתידית, לכן שיעור המס אפילו נמוך יותר.

    5. אגרת הטלוויזיה כבר בוטלה (בשעה טובה!).

    השבמחק
    תשובות
    1. יש עוד דברים, כמו למשל, בישראל אם את אישה - השמועה טוענת בעקשנות שזה המצב אצל כמחצית מהאוכלוסיה - החוק מחייב להעניק לך חופשת לידה בתשלום. אני רואה שנקודה זו זכתה להתייחסות על ידי יוספוס, אבל בכל זאת, אם נניח לפי שיטתו שהחיים הם סיכום של הסך הכל אז זה צריך להיות מוזכר באינוונטר.
      בסיכומו של דבר ובגדול זה נכון - רוח הדברים עדיין תקפה. אז גם אם בפרמטרים הכלכליים שהוזכרו ברשימה השתפרנו מעט, עדיין בכל מנה שקשור למתן שירות, התובנה הבסיסית שלקוח הוא נכס ולא מטרד, אזרח שפונה לקבל שירות הוא סוג של לקוח, מי שמתלונן על השירות שקיבל לא יזכה לשיחת מוטיבציה שלא לומר נזיפה שלא לומר יחס עויין עוד יותר (הכל אמיתי, דברים שמדי יום ביומו ועדיין אני מתרתח כשאני נזכר בזה) - בדברים האלה, המציאות לא נעשתה יותר טובה. קשה מאוד

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

עברנו את פרעה אבל נפלנו אצל סיגי

עיקרון הנָבּוּט

הודית עסקית לעשרה ימים