הפלגמטיות הרצחנית של משטרת ישראל

בוקר אחד לפני מספר חודשים עצרתי בסניף דאנקין דונאטס. חטא הבייגל עם גבינת השמנת הוא ריטואל בוקר כמעט קבוע אצלי. דבר לא היה שונה באותו בוקר מלבד עומס הלקוחות שהיה גבוה מהרגיל. תור ארוך השתרך מול הקופה וההודים החביבים שמפעילים את הסניף עשו ככל יכולתם כדי להוציא במהירות את ההזמנות ולשחרר את הלקוחות הממתינים. אחת הלקוחות היתה אפריקאית-אמריקאית צעירה כבת עשרים שנראה היה כי איבדה מזמן את סבלנותה. היא הסתובבה על מקומה בעצבנות, מפטירה משפטים לא ברורים ומקרינה עצבנות. כשקיבלה את הזמנתה לבסוף הציצה לתוך אריזת הקרטון ופתחה בצעקות רמות: "זו לא ההזמנה שלי! זה לא מה שהזמנתי! פאק! שיט! – אפילו לדייק בהזמנות אינכם יכולים?".

לדידו של הקורא הישראלי אין במחזה זה משום דבר ראוי לציון - ככלות הכל אין לנו בדרך כלל צנזורה של ממש על צורת התנהגותנו ובוודאי שלא על המילים היוצאות מפינו. המילים "שיט" ו-"פאק" שגורות בפי כולנו, כולל בנוסח העברי שלהן, ואין זה מן הנמנע שנשמע אותן בכל מקום ואפילו במהדורות חדשות מעונבות. ארה"ב שונה מישראל בהיבט הזה. שם לא ייתכן שאדם יקלל וישתמש במילים Fuck או Shit במקום ציבורי ובוודאי לא במקום כמו דאנקין דונאטס המיועד לכל המשפחה. מנהל הסניף ההודי התנצל בהכנעה על הטעות שנפלה בהזמנה וביקש בנימוס מהלקוחה הכעוסה לרסן את לשונה ואת צורת התנהגותה - אך לשווא, זו המשיכה לקלל ולצעוק ובלית ברירה ניגש המנהל לטלפון והתקשר למשטרה. הוא הוציא מספר שטרות מהקופה והחזיר ללקוחה את כספה. היא חטפה את השטרות מידיו, הפטירה עוד מספר קללות ואז פנתה את הדלת לא לפני שסילקה מהדלפק עוד שטר או שניים שלא יועדו לה. מנהל הסניף ששם לב לדבר זינק מאחורי הדלפק וחסם בגופו את דלת הכניסה. הלקוחה נאבקה בו, היכתה אותו מספר פעמים ולבסוף השאירה את השטרות העודפים בידיו ושמה פעמיה אל מכוניתה במגרש החניה הסמוך. היא לא הספיקה לפתוח את דלת מכוניתה כשנעצרה על ידה ניידת משטרה אימתנית (בארה"ב לא משתמשים במכוניות "צעצוע" כניידות כמו שעושים בארץ). מהניידת יצא במהירות שוטר מדוגם ומצוחצח, לבוש מדים מגוהצים ומסופר בתספורת מארינס מוקפדת. הוא ביקש מהלקוחה המבוהלת אמצעי זיהוי והוביל אותה אחר כבוד אל שפת המדרכה, שם החל בחלופי דברים עמה ועם מנהל הסניף שהצטרף אליהם.

פה נאמר שלום ללקוחה העצבנית ונעזבה לנפשה. גורלה אינו מענייני. לא על זה רציתי לכתוב. מה שביקשתי לספר לכם הוא הדבר המדהים שקרה כעבור דקה. בעוד השוטר משוחח עם הלקוחה ומנהל הסניף ומנסה לברר מה בדיוק התרחש הגיעה ניידת משטרה שניה ואחריה שלישית. כשעזבתי את מגרש החניה כשלוש דקות מתחילת האירוע הגיעה ניידת רביעית וכשנסעתי במורד הרחוב הבחנתי בניידת חמישית נכנסת למגרש החניה בסירנה ואורות מנצנצים. הייתי המום: לא פחות מחמש ניידות משטרה הגיבו בתוך דקות ספורות לקריאה של מנהל סניף דאנקן דונאטס על לקוחה שקיללה ללא שליטה.

ביום שישי האחרון נהרגו חמישה בני אדם, בהם ילדה בת 11 ואמה בתאונת דרכים מחרידה ליד טבריה עת שתי מכוניות התנגשו חזיתית במהירות גבוהה. כולנו יודעים ומכירים את המנטרה החוזרת על עצמה המדברת על תקציבים, כבישים אדומים, תשתיות וכיוצא בזה. אבל לא חוסר בתשתית הוא שהרג את חמשת הקרבנות. את הקרבנות הרג קוקטייל קטלני של רשלנות של נהג חסר אחריות ואדישות משטרתית הגובלת בהזנחה פושעת. שעות לפני התאונה התקבל במוקד משטרת התנועה טלפון בהול מאזרח מבועת, רועי תבור בן 36 ממושב כנף שברמת הגולן, שסיפר על פיאט אונו המשתוללת בכבישים מזרחית לכינרת ומסכנת את הנוהגים באיזור. הוא הריח אסון ממשמש ובא וליבו ניבא לו רעות.


"הוא פשוט נסע כמו מטורף, כאילו היה על סמים או על אלכוהול. עקף מכוניות וגרם לנהגים לסטות מהכביש" סיפר רועי לכתב Ynet. יותר מעשר שיחות טלפון ערך רועי מול מרכז החירום של המשטרה ומול משטרת התנועה הארצית והתחנן שיעשה דבר מה כדי לעצור את הנהג המשתולל. "מדובר בחיי אדם. הבנאדם הזה, או שהוא שיכור, או שהוא על סמים או שהוא סתם מטורף. אפשר למנוע כאן רצח" אמר רועי למוקדנים. מאוחר יותר התברר שלמרות הכחשות המשטרה, אותה פיאט אונו היתה מעורבת בתאונה הקטלנית. רועי מסר מבעוד מועד את פרטי לוחית הרישוי של הרכב המשתולל ואת מיקומו המדוייק למשטרה, אבל בניגוד למשטרת העיר אורנג'טאון האמריקאית ששלחה חמש ניידות כדי לברר תלונה על צעקות בסניף למכירת סופגניות, לא היה די בדיווח על נהג משתולל בכביש ציבורי על מנת להזיז את משטרת ישראל הקשוחה ממקומה. דבר לא נעשה. משטרת התנועה הארצית זרקה את האחריות למשטרת טבריה ולרועי נאמר לשלוח פקס עם פרטי התלונה. לא עזרו תחנוניו אל מול משטרת התנועה. במקום הקשבה ופעולה מיידית בחרה משטרת ישראל לפרוש אל מול רועי אדישות בירוקרטית אטומה.

מיותר לציין שלא נשלחו ניידות לאיזור למרות הידע על מיקומו המדוייק של הרכב העבריין שהועבר בשיחות חוזרות ונשנות אל מוקדי המשטרה השונים. מיותר לציין שלא הורם מסוק לאוויר בכדי לחפש בקדחתנות את אותה פיאט אונו חסרת השליטה העומדת לחולל אסון כפי שדווח בעדות הראיה מהשטח. התוצאה ידועה לכולנו, כמו תמיד מאוחר מדי. אותה מכונית פיאט אונו היא זו שהיתה מעורבת בתאונה הקטלנית בה קיפחו את חייהם חמישה בני אדם ואולי הדבר המדהים מכל הוא שגם אחרי התאונה המשיכה משטרת התנועה לחמוק מאשמה בטענה שלא באחריותה היה הדבר אלא באחריות משטרת טבריה. זו טוענת בתגובה שלא שלחה שום ניידת כי "משטרת התנועה כבר רשמה דו"ח לנהג", מה שכמובן לא היה ולא נברא. חלם נוהגת כחלם - צד א' גרס שהעניין באחריות צד ב'. צד ב' הבין בדיוק את ההיפך. דבר לא נעשה וחמישה אזרחים שילמו בחייהם. כישלון מוחלט ומושלם.

השלומיאליות, הבירוקרטיה והאטימות חגגו באותו יום ורק דבר אחד ברור: ויקטוריה גורסקי סיימה את חייה הקצרים בגיל 11 כי לאיש מאלו המופקדים על שלומה לא היתה את המוטיבציה לקום ממקום ממרבצו ולעשות מעשה לנוכח ההתרעה הברורה שהתקבלה שעות לפני מותה. הסיפור על חמש ניידות משטרה אמריקאיות היוצאות לחקור צעקות בחנות דונאטס אולי העלה גיחוך על פניכם אבל אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שאותם שוטרים היו מתייחסים ברצינות לדיווח על נהג משתולל ורואים בכך סכנה ברורה ומיידית לחיי האזרחים עליהם נשבעו להגן. הם לא היו מבקשים מאיש לשלוח פקס או למלא טופס רק כדי שיוכלו להתעלם ממנו. הם היו יוצאים לשטח בעשרות ניידות ובמסוקים ועושים כל דבר אפשרי על מנת לעצור את הנהג הקטלני בטרם יספיק זה לקצור קרבנות בנפש.

אנו אוהבים ללעוג לשוטרים האמריקאים על מרובעותם, נוקשותם והופעתם המצוחצחת. אלו המכירים את הפולקלור האמריקאי יודעים אף לספר על חיבתם של שוטרי אמריקה לסופגניות, חיבה שאינה יודעת גבולות. אנו מפספסים את הנקודה. התייחסותם "הייקית" הרצינית כל כך לכל אירוע ולו הקל שבקלים אינה דבר שלילי כפי שאנו הישראלים "הגזעיים" חושבים ברוב יהירותנו. כך אמורים שוטרים לנהוג. מעניין כמה אנשים היו היום בחיים אילו היתה משטרת ישראל מסתערת על נהגים רוצחים חמושה בעשירית מרוח הקרב וההתלהבות בה מסתערים שוטרים אמריקאים על אזרח שמנבל את פיו במקום ציבורי.

תגובות

  1. wow.
    same thing hapenned to me, as i was shopping in a kosher store in new york and a mentally ill women had been standing at the window staring, cursing and generally freaking everybody out.
    in this particular case, the owner called the police as this lady has been threatening him and his wife for a while now.
    he himself could'nt believe it - about 5-6 police cars got there in a heartbeat.

    השבמחק
  2. מילים כדורבנות...

    כדאי לשלוח את המאמר שלך לשר התחבורה, למפכ"ל המשטרה ולמבקר המדינה...מי יודע - אולי מישהו יפנים את המסר?

    התנדבתי תקופה באור ירוק במסגרת המשטרה...פרשתי כשהבנתי שמדובר בבזבוז זמן...

    השבמחק
  3. יוספוס, אהבתי. כל מלה בסלע.

    השבמחק
  4. Very sad and very very true - my experience is similar.
    Hanan

    השבמחק
  5. ומה אתה רוצה להגיד בזה? יופי - יבואו 5 ניידות משטרה לפצח לקוחה שאמרה פאק, אבל אם אתה בשכונות מסויימות בערים מסויימות, לא יבוא כלב גם אם תגיד שאתה רואה רצח עם מחלון ביתך.

    השבמחק
  6. אל תיעלב, אבל אתה נשמע לי כמו אותם ישראלים שמעולם לא גרו בארה"ב תקופות ארוכות וכל מה שהם יודעים עליה זה מהטלויזיה.

    בשכונות "קשות" המשטרה מראה נוכחות גם בלי שיקרה משהו, ואם תתקשר למשטרה, אתה תראה שיגיעו עשרים ניידות לשכונה קשה ולא חמש.

    אתה מזכיר לי את אלו שמחזיקים באמונות הטפלות האלו ש "אתה תמות ברחוב בניו יורק ואיש לא יעצור לעזור לך". מתאים למי שמעולם לא היה בארה"ב לחשוב כך - רק מה. המציאות מראה שהגישה הזו של לצעוד מעל גופות מתבצעת רק בכבישי ישראל, להזכירך את רוכב האופנוע שגסס באור יום כאשר ישראלים מכוערים (או סטנדרטיים) עוקפים את גופו הפצוע ולא חושבים אפילו לעצור ולהגיש לו עזרה.

    בקיצור: אתה מזכיר לי את הפתגם הידוע: "כשאין ידע, יש דיעה"...

    השבמחק
  7. אל תיעלב, אבל אתה נשמע לי כמו אותם ישראלים מתלהבים שטחו עיניהם מלראות את המציאות.

    ואני גר בקנדה, מסתובב, מבלה ועובד לעיתים קרובות בצד הדרומי של הגבול, אז תירגע. אם יש לך אפשרות לבדוק כתובות אייפי של מגיבית תוכל לוודא שאני בוונקובר.

    כל מהדורת חדשות מסיאטל מדווחת על קרב יריות. בפינת הפלילים של הטלויזיה בוונקובר מדווחים בעיקר על ילד שהשפריץ מים על השכנים.

    כן, אני מסתובב בסיאטל לפחות פעם בחודש לכמה ימים לצרכי עבודה, וכן, יש שכונות שכף רגלו של שוטר לא דרכה בהם.

    העיקר שלא אומרים שם פאק

    השבמחק
  8. אני לא נעלב. אתה נשמע לי כמו אותם ליברלים קיצונים ששונאים את ארה"ב בדם ומנפנפים בזה בכל הזדמנות. אבל זה בסדר. זכותך.

    חבל שנבזבז את זמננו בויכוח של דיעות. אם יש ברשותך הוכחה חותכת שקיימים איזורים בארה"ב אליהם לא יגיע שוטר במקרה של טלפון 911 מאזרח, אתה מוזמן לפרסמה. כתבת תדמית ליברלית קיצונית אינה הוכחה, דרך אגב.

    אם אינך מסוגל לספק הוכחה כזו, בוא ונעצור פה. אין לי שום רצון להתווכח עם אדם שחושב שדיעותיו הן בהכרח מציאות.

    דרך אגב, הפוסט עוסק בהשוואה בין ארה"ב לישראל בכל הקשור למשטרה. בישראל אזרח אחוז אימה קרא למשטרה עשרות פעמים כדי לעצור נהג משוגע לפני שיהרוג מישהו. המשטרה שלחה אותו לעזעזל בטענות "לך-תבוא" ואנשים מתו כתוצאה מזה. פה בארה"ב זה לא היה קורה ומשהו אומר לי שגם בקנדה לא.

    השבמחק
  9. יוספוס חזור לפורום
    http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-883-5951-1868,00.html

    השבמחק
  10. יוספוס היקר,
    אתה כותב מאוד יפה, אבל קצת קשה לי עם העובדה שאתה יושב לך בארה"ב הרחוקה מתענג על אלפי הדולרים שהשגת כי אתה מהנדס תוכנה (זה לא שכולנו יכולים פשוט לרדת ולחיות כמוך) ומביע ביקורת נוקבת על ישראל בעודך מהלל את ארה"ב המדהימה אשר אין בה כלל תקלות ודברים רעים.
    אני לא אומר שישראל זה המקום הכי טוב בעולם אבל הבלוגים שלך מסתכלים על העולם בצורה מאוד נקודתית ובדעה מאוד משוחדת.

    אל אף שבארה"ב העולם הוא גן עדן לטענתך, השד פה באמת לא כזה נורא

    גיל

    השבמחק
  11. ידידי,

    אני מבין ומצטער שצורם לך שמבקרים את ישראל מרחוק - לדעתי אין מקום מתאים יותר מאשר לבקר אותה - כשאתה חי בתוכה אינך מודע לפעמים עד כמה הדברים מעוותים בחצר האחורית שלך. קרא את הפוסט "המיינד מסרב להתשחרר" כדי להבין טוב יותר על מה אני מדבר.

    מעולם לא אמרתי שארה"ב חסרת בעיות. אלוהים יודע שיש בעיות בכל מקום. עבורי, ארה"ב עדיפה מישראל לחיים ועבודה. זו החלטתי וכל מה שאני כותב נובע מהנסיון האישי שלי. אתה יודע מהי ההגדרה של המקום הטוב ביותר בעולם לחיות בו? התשובה היא כמובן המקום בו אתה מרגיש הכי טוב. יש כאלו שעבורם המקום הזה הוא הארץ, יש כאלו שעבורם זו ארה"ב, ואני מכיר לפחות שניים שהמקום עבורם זה הודו, ממנה הם מגיעים רק לביקורים בארץ ושוב חוזרים לשם.

    בפוסט המדובר הבאתי דוגמא כיצד התנהגות של משטרה מקומית היתה מצילה חיים לו היתה מתבצעת בישראל. מה שקרה בישראל הוא עובדה. המשטרה התעצלה וילדה מתה. זה לא היה קורה פה. הביקורת במקרה הזה היתה מוצדקת ואובייקטיבית.

    השבמחק
  12. מותק, יש סיבה מאוד טובה למה פתאום הופיעו עוד ועוד ניידות... הם שמעו דאנקין דונאטס בקשר ומה חשבת, שהם לא יופיעו, ובהמוניהם?

    השבמחק
  13. היי יוספוס

    מאמר מעניין כמו רבים בבלוג שלך
    יש לי שתי הערות:
    1. מאחר שלמשטרה יש משאבים מוגבלים, הם חייבים לבחור לאילו קריאות לענות ועל מה לוותר. אני לא יודע מי קובע האם השנה יתרכזו בפשע מאורגן, פשיעת "רחוב", תאונות דרכים או פוליטיקאים, אבל אני די בטוח שיש דברים שהם חייבים לוותר עליהם. אני גם מניח שבניגוד למה שרובנו מדמיינים לעצמנו זה לא שכל השוטרים ישבו בחדר שלהם בתחנה וראו כדורגל תוך כדי פיצוח גרעינים ולכן לא הלכו לטפל בקריאה. אני גם מניח שקריאות כמו של הבחור הזה מגיעות מידי יום. כמובן שזה לא תירוץ להתעלם מקריאות כאלו, אבל הגיוני שאחרי מספר קריאות כאלו שמסתיימות בלא כלום טבעי שיתייחסו אליהן בחשדנות.
    2. הנקודה שאני מסכים איתך במאת האחוזים היא הצורך שהמשטרה תיקח את התפקיד שלה בצורה הרצינית ביותר, והייתי רוצה להרחיב את זה לכלל בעלי המקצוע במדינה. ביום יום קל לנו לזלזל בבעלי תפקידים שונים אבל בסופו של דבר החיים שלנו תלויים באופן ישיר בצורת התפקוד של נהג האוטובוס שלנו (או נהג ההסעות המסיע את הילדים לבית הספר), הגננים והמורים המחנכים את דורות העתיד, החיילים ואנשי כוחות הביטחון וכו'. כאשר אלו מתפקדים בצורה לא טובה (אם בגלל כוח אדם לא איכותי, מוטיבציה ירודה, תדמית גרועה בציבור שעובדת כנבואה שמגשימה את עצמה) המדינה שלנו נפגעת מאוד

    השבמחק
  14. יוספוס צא מהאדישות...חזור אלינו

    קוראיך הנאמנים מחכים לפוסט הבא.

    השבמחק
  15. מעולה ועדיין רלוונטי

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

עברנו את פרעה אבל נפלנו אצל סיגי

עיקרון הנָבּוּט

הודית עסקית לעשרה ימים